הדרכים הפנימיות בעיר והתוכניות לרכבת חשמלית

עמוד:511

אפשר למצוא תמיר מרכבות וסוסים לנסיעה בתוך העיר , אך לטיולים מיוחדים וארוכים יש להזמין רכב מראש במשרדי התיירות . נמסרים גם פרטים על מחירי שכירת כרכרות , סוסי רכיבה וחמורים . פרס ( 1921 ) מסכם את מחירי הנסיעה בירושלים ובסביבותיה עם ראשית הכיבוש הבריטי , כדלקמן : משער יפו למחנה יהודה 7 . 5 — ג"מ ( גרוש מצרי ;( לשכונת הבוכארים 10 — ג"מ : לבית החולים שערי צדק 10 — ג"מ ; לתחנת הרכבת 10 — ג"מ ; להר הזיתים — הלוך וחזור , ושהייה של חצי שעה 40 — ג"מ . בעד כל רבע שעה נוסף — עוד 5 ג"מ , לקבר רחל אמנו — הלוך וחזור , ושהייה של חצי שעה 50 — ג"מ ; למוצא וחזרה 1 — לי"מ ( לירה מצרית ;( שכירת עגלה לשעה 6 — ו ג"מ ; בלילה — תוספת של % > ם . 3 מסיכום זה אנו למרים על 'קווי' הכרכרות בירושלים בשלהי השלטון העות'מאני . ערב מלחמת העולם הראשונה מוסר העיתון 'המוריה , ' כי הדיליז'נס בקו ירושלים-מוצא בבר החל פועל פעמיים ביום . סיכום על רשת הדרכים אל ירושלים בראשית המאה ה 20 ועל התיקונים הדרושים בהן ניתן למצוא בעיתון 'השקפה : ' בדרך ירושלים-יפו , שאורכה 60 . 48 ק"מ , יש צורך לתקן 11 ק"מ ; בכביש ירושלים-חברון , שאורכו 58 . 5 ק"מ , יש צורך לתקן 7 ק"מ ; בכביש ירושלים-שכם יש צורך לתקן 3 . 5 ק"מ מתוך 40 ק"מ ; בכביש ירושלים-יריחו , שאורכו 33 ק"מ , יש לתקן הכל ; בכביש ירושלים-עין כרם , שאורכו 5 . 5 ק"מ , יש לתקן הכל ; בכביש ירושלים-בית לדום , יש לתקן 780 מ ! ' בכביש ירושלים-בית ג'אלה , יש לתקן הכל ; לארטאס — יש לתקן הכל 1 בכביש ירושלים-א טור , יש לתקן הכל ; ... מירושלים לנבי סמואל הדרך חדשה ואורכה 10 ק"מ . 46 עוד פרטים מעניינים בקשר לאמצעי התחבורה בירושלים ניתן למצוא במקורות התקופה . לתרנ"ר ( 1894 ) מספר פרס , בי בעיר כבר נראים אופניים ראשונים . אופניים פגעו באביו וגרמו למותו . ב 1905 מציין לונץ , בי עומדים לבנות אוניות שתשוטנה בים המלח ותיצורנה קשר בין ירושלים לכרך . ב 908 ו 3 . 3 . ו הגיעה לעיר המכונית הראשונה ; היתה זו מכונית של תייר אמריקני שבא מחיפה " . אך העובדה המעניינת ביותר בקשר לדרכים בירושלים היא הרעיון , שעלה ערב מלחמת העולם הראשונה , להקים בעיר חשמלית , וקו רכבת חשמלית מירושלים ליריחו . הועלתה גם תוכנית להאיר בחשמל את בל העיר . לסוף 1909 מוסר לונץ : 'חברה גדולה אטלקית פנתה לממשלתנו בבקשה להרשות לה להאיר באור חשמליים רבים מערי הגדולות שבתוגרמה ובהם גם עי"ק ירושלים ולפי הנשמע תשיג מבוקשה' . ב 0 ל 9 ו מספר העיתון 'האור , ' כי חברה משותפת איטלקית בלגית מתכוונת לפנות לממשלה העות'מאנית בבקשה לקבל רשיונות לבניית חשמליות בירושלים , רכבת חשמלית מירושלים ליריחו , ומערכת תאורה ביפו ובירושלים . הרשיון מבוקש ל 30 שנה . 51 בעבור שנה כותב עיתון זה : 'החרה לעבודות ציבוריות הכינה את ראשי הפרקים של התנאים . 43 בדקר , 2 ו 9 ו . עמי . 19 . 44 פרס . ספר המסעות , עמי . 45 . 112 מריה . בי באב תרעיב , שנה שלישית , גיליון פג , עמי . 46 . 2 השקפה , ט"ז בחשוון תרס"ה , שנה שישית , גיליון יא , עמי . 2 . 47 פרס . מאה שנה , עמי . 43 . 75 לונץ , לוח לתדס"ה , עמי . 49 . 166 ידיעות ההברה הגרמנית , , 1908 עמי . 50 . 73 לונץ , לוח לתר"ע , עמי 57 ו . 51 . 158- האור , בי בסיוון תר"ע , שנה ראשונה , גיליון עט , עמי ג .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר