העדה היוונית־אורתודוכסית והעדה הארמנית

עמוד:414

מחדש , כעיקר בידי הפטריארך ניקומד , שבנה שם כנסיה , בית גדול ודרך המובילה למקום . האחוזה כולה שייכת לפטריארכיה היוונית אורתודוכסית . עוד מוסר ליון , כי ב 893 ו בנו היוונים האורתודוכסים את כנסיית סט . אונופריוס , ומעליה בנו דירת מגורים . הם גם ניקו את כוכי הקבורה , שמספרם הגיע לכ 80 ו . כוונתו למנזר היווני אורתורוכסי שבחקל רמא ( ראה עמ' . ( 65 במפת שיק מ 894 / 5 ו כבר מסומן בניין הכנסיה במקום . בסוף המאה ה 19 נבנה גם המנזר היווני על שם יוחנן המטביל בעין כרם ; על משקוף חזיתו מצויינת שנת 894 ו . ב 895 ו מוסר רבעון 'קרן החקר הבריטית' על בנייה יוונית בהר הזיתים . מעט צפונה ממרכז הר הזיתים , באיזור הקרוי , viri Galilaei או ברם א סגיר , והשייך לבישוף היווני אפיפניאס , הוחל בהקמת בניינים חרשים , אף נתגלו במקום כמה מימצאים ארכאולוגיים . היוונים גם השתתפו באופן פעיל בבנייה לאורך 'דרך יפו , ' במיוחד בקטע הקרוב לשער יפו . באן בנו חנויות , בתי מסחר ואף בתי קפה ומסעדות , במקביל למה שבנו בתוך העיר העתיקה , ליד שער יפו , בשער החרש ובאיזור המוריסטאןי . ב 887 ו מופיעה ברבעון יקרן החקר הבריטית' הידיעה , כי השטח שמחוץ לחומות , ליד שער יפו , שייך למנזר היווני . 58 לפי שיק אף השתכנה הקונסוליה היוונית בדרך יפו , ליד מגרש הרוסים , בראשית שנות ה . 90 לסיכום ניתן לומר , כי הכנסיה היוונית אורתודוכסית היתה גורם פעיל גם בהתפתחות העיר שמחוץ לחומות . על היקף השקעותיה הכספיות של ערה זו בבנייה בעיר נוכל , אולי , ללמוד מידיעה שמביא אוליפנט , והמתייחסת ל 885 ו . לדבריו הוציאו הכנסיות היוונית והלטינית למטרות בנייה בשנה זו 600 , 000 דולר . בראשית המאה ה 20 הוחרפו היחסים בין בלל העדה הערבית היוונית אורתורוכסית ובין הנזירים היוונים שבעיר . דומה , שהדבר נבע גם מהמתיחויות הפוליטיות שהשחירו בין תורכיה ליוון . בן צבי מציין לזמן זה , כי האוכלוסיה הערבית אורתודוכסית , שמצבה הכלכלי טוב , יחסית , יותר מזה של האוכלוסיה המוסלמית , מנסה להשתחרר משליטתה של הכמורה יוונית , והדברים הגיעו ער לידי שפיכות דמים . בעיתונות העברית מופיעות ידיעות על הפגנות שערכו ' העות'מאנים' נגד אנשי כרתים . נתלוו לכך איומים נגד היוונים , אף היתה התנפלות על חנות יוונית . ב 2 ו 9 ו נמסר , כי בגלל מלחמת יוון תורכיה פקדה הממשלה העות'מאנית על הקונסול היווני לעזוב את ירושלים , אך לנתינים היוונים הובטח שלא יפגעו בהם לרעה . בראשית תקופת המנדט הבריטי מסכם פרס , כי העדה היוונית אורתודוכסית היא הגדולה . 53 ליון . . 1897 א , עמי . 122 על מבנה הכנסיה מצוין התאריך , 1881 ועל המבנה השני שממולה התאריך 54 . 1890 שם . שם , עמי . 55 . 442 שיק , מפה . 56 . 1894 / 5 רבעון יקרן החקר הבריטית , 1895 עמי 6 ג . . 57 בן אריה , חל ק ראשון , עמי . 261-260 . 58 רבעון קרן החקר הבריטית , 1887 ,- עמ . 59 . 213 שיק , מפה , . 60 . 1894 / 5 א 1 ליפנט . חיפה . עמי 318-296 ( בתרגום העברי , עמי . 61 . ( 207 בן צבי , מסעות . , 1907 עמי . 62 . 17-16 העולם . ט"ז בסיוון תר"ע , שנה רביעית , גיליון . 23 עמ י . 63 . 14 מריה . י- בחשוון תרע '' ג , שנה רביעית , גיליו ן , 12 עמ' . 2

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר