הדרך מירושלים דרומה, הדרכים בתוך העיר והדרכים מזרחה וצפונה

עמוד:139

הדרך מירושלים דרומה , הדרכים בתוך העיר והדרכים מזרחה וצפונה בהשוואה לפעילות הרבה ולהתפתחויות המהירות שחלו בדרך יפו-ירושלים , היו ההתפתחויות בדרכים האחרות איטיות יותר והתרחשו מאוחר יחסית . הדרך לבית לחם ולחברון יצאה משער יפו , עברה בגיא בךהינום כשסעיפה העיקרי עובר מזרחה לבריכת הסולטאן הגדולה , שרבים כינוה באותם הימים בריכת הגיחון . עם סלילת הדרך לירושלים עלו מחשבות גם בדבר הכשרת הדרך לבית לחם , שכן עולי הרגל הנוצרים שהחלו לזרום לירושלים שאפו כולם לבקר גם בעיר זו , שבה כנסיית המולד ( הבנויה , לפי המסורת הנוצרית באתר הולדתו של ישו . ( אך ררך מרכבות נסללה בתוואי זה רק בראשית שנות ה . 80 טריסטראם מציין לסוף שנות ה , 70 כי הדרך מירושלים לבית לחם ולחברון עוברת בעמק רפאים , והיא מלאה אבנים ומשובשת , ואינה ראויה למעבר מרכבות . ב ו 88 ו החלה בניית הדרך , כפי שמוסר העיתון 'החבצלת . ' 'בימים האלה ( חודש אלול ) החלה בית מועצת אזרחי עירנו לעשות מסילת עגלה מפה לחברון . וע"פ חוקי ממשלתינו החוב מוטל על בל איש מאזרחי הארץ לעשות במלאכה הזאת או לשלם בעד פועל אשר יעבוד במקומו . "' בתמונה מסוף שנות ה 80 נראית בתוואי זה דרך עפר , ועליה נראים חמורים ורוכביהם , ובן מספר כרכרות רתומות לסוסים . בדברי ההסבר לתמונה מודגשת חשיבות הדרך , המקשרת בין המקומות הקדושים שבירושלים ובין אלה שבבית לחם . ב 888 ו , השנה שבה נערך השיפוץ היסודי בררך לירושלים , נבנתה מחרש גם הדרך לחברון . ' החבצלת' מוסר , כי עוברים בבניית דרך זו 'ויש תקוה כי בקיץ הבא יעברו בעגלות בין ירושלים לחברון . ""' ל 889 ו מוסר לונץ על סיום סלילת הדרך ירושלים-חברון , והוא מציין , כי עתה נמשכת הנסיעה בין שתי הערים 4 שעות . לדבריו עומדת הממשלה לסלול דרבים גם מירושלים ליריחו , מחברון לעזה ומיפו לשכם . ל ו 89 ו הוא מציין , כי בדרך ירושלים-חברון מתנהלת תחבורה במרכבה בעלת 5 מקומות , ומחיר הנסיעה הלוך וחזור 25-20 פרנק "" מן הראוי להזכיר , כי דרך ירושלים-ביתילחם שימשה לא רק את הנוצרים לצורכי ביקוריהם במקומות הקדושים להם , אלא גם את היהודים , שהיו באים לפקוד את קבר רחל . על ביקורי היהודים בקבר רחל בסוף המאה ה 9 ו מספר גר פרומקין ו 'האהל של קבר רחל אמנו בדרך בית לחם נפתח לרווחה בכל ימי חודש אלול ועשרת ימי התשובה , יומם ולילה . והיו המונים יורדים להשתטח על קברה של רחל , להדליק נר נשמה לנעדרים , ולבקש מאת השמשים הנמצאים שם לברך בברכת מי שברך את יקיריהם ... באותו חורש היה נמשך קו תחבורה חדש בירושלים . נוסף לעגלות המהלכות משער יפו למאה שערים ולמחנה יהודה , היו עגלות יוצאות גם לקבר רחל אמנו ויש שהשתמשו לתכלית זו בעגלות המהלכות לבית לחם הערבית ; וכמה וכמה מעולי הקבר , וביחוד מן הצעירים שבהם מבני הנוער , היו שוכרים חמורים ויוצאים לקבר רחל ברכיבה . 97 ברטלט , סיורים , עמי ; 58-57 גייגי-ר"טר , ד , עמ- 2 ג . 98 . 242-2 טריסטראם בתוך : ווילסון ( עורך , ( א"י הציורית , עמי . 99 . 122 חבצלת , די באלול תרמייא , שנה אחת עשרה , גיליון , 40 עמי 00 . 299 ו . ונסן לי ביין , עמי 3 ג . ? וסו . חבצלת , י"ז בחשון תרמ"ח , שנה שמונה עשרה , גיליון , 4 עמי . 102 . 25 לונץ , ירושלים , שנה שלישית , עמי . 202 וראה על הרחבת הדרך.- רבעון יקרן החקר הבריטית / 892 ו , עמי . 14 על סיום הדרך ב 889 ו , ראה גס בתוך ; יערי , מסעות , עמי . 690 ג . 10 לונץ , מורה דרך , עמי . 169 בדתה וסטר ספפורד ( עמי ( 150 מציינת , שדרכי הכרכרות ליריחו ולחברון לא נבנו לפני . 1890 כפי שראינו , היו התחלות כבר לפני מועד זה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר