סלילת דרך יפו־ירושלים, השיבושים והתיקונים

עמוד:129

בשנים הראשונות היתה הדרך משתבשת לאחר הגשמים , והיה צורך בתיקונים מתמירים . לעיתים קרובות העדיפו הכרכרות לתמרן בצדי הדרך במקום להיטלטל בכל החורים שבתוכה . המהירות וחוסר המקצועיות שבהם נסללה הדרך נתנו את אותותיהם . ב ו 187 כותב 'החבצלת , ' כי הדרך שהוכשרה בין יפו לירושלים אינה מוצלחת ביותר , לעגלות קשה מאד להעפיל בה ולהסכין למהמורות . לבסוף הדרך 'לא צלחה עוד לעגלות ומרכבות . ' הוחלט אפוא שיש צורך בשיפורים , ונאסף סכום כסף לביצוע המפעל . הקלקולים פגעו בכבודם של השלטונות התורכיים , סוללי הדרך , והם ייחסו אותם לאופני העגלות העושים חריצים בתוואי . 41 ב 1872 כותב 'החבצלת , ' כי נזיף פחה הורה לתקן את המסילה מיפו לירושלים , שהיתה מלאה ' אבני נגף וסלעים ; ' נסללה מסילה רחבה ומהודרת כבארצות אירופה , אך נראה כי התיקון שוב לא היה שלם . 42 באמצע שנות ה ם 7 חוזר 'הלבנון' ומציין עד כמה גרועות הדרכים מחוץ לירושלים , וכי הדבר מכביד על יצוא הפירות . בראשית שנות ה 70 מדגיש רבעון 'קרן החקר הבריטית , ' כי עדיין מתנהלת תנועה ניכרת בדרך הצפונית שבקו רמלה ירושלים , דרך הכפרים אמאוס וג'יב , אף כי היא נופלת בטיבה מדרך העגלות שמדרום לה . ב 874 ו מציין עיתון זה , בי ררך הכרכרות החדשה לעיר השתבשה מאד בתוצאה מן הגשמים העזים שירדו בחורף , ואם לא תתוקן אי אפשר יהיה לעבור בה ברכב בעל גלגלים . ? הלבנון' מתרל"ח ( 1878 ) מוסר על תנועה בדרבים המקבילות , מסביבות לטרון אמאוס לירושלים , ועל שיטפון כבד שפגע בדרך הכרכרות וגם בדרכים האחרות : 'גם הדרכים אשר בשם דרך המלך ( ררב אל שולטאן ) נקראו , המובילים מיפו לירושלים , מצאו מנוח : הדרך הגדול ... אשר עגלות ומרכבות בו יעברון תמיד נחסמה , גשר נהרס ואבני הר ואילני קומה נסחפו אל העמק וחוסמת היא את העוברים ... והעגלות ער פה תבאנה ולא יוסיפון , וגם הדרך השניה , דרך וואדי סולימאן , נסתמה באבנים גדולות שהביא השיטפון . 46 ' התיקונים היסודיים הראשונים בדרך נעשו בשנות ה . 80 ל 1882 עדיין מדווח רבעון 'קרן החקר הבריטית , ' בי אף על פי שדרך הכרכרות היא מהחשובות ביותר בבל האימפריה , מתלוננים תושבי הארץ שהדרך גסה למדי . ב 885 ו מפרסם עיתון החברה הגרמנית מאמר מפורט , מאת ר"ר וולף , על ההיסטוריה החדשה של ירושלים בשנים 1843 884 ו,- בין היתר נבללים בו פרטים על הדרך יפו ירושלים . לשנות ה 80 מספרת גבי ווסטר ספפורר על תיקונים בדרך . היא מציינת , כי 4 , 000 איש , נשים וילדים , עוברים על תיקון הדרך מירושלים ליפו ( העוברת בחלקה בתוואי הדרך הרומית העתיקה , ( וכי ליד מוצא נבנה גשר חדש מעל לוואדי . בשנים 1889-1886 זכתה הדרך לטיפול יסודי ובוצעו בה תיקונים חשובים . שיק מפרט תיקונים אלה : הסרפנטינה הגדולה מירושלים למוצא נעזבה , ותוואי חדש , קל יותר , נבנה מצפון לקיים , . 41 חבצלת , כ"ז בטבת תרל"א , שנה ראשונה , גיליון , 9 עמי . 42 . 33 שם , בייט בתשרי תרל"ג , שנה שלישית , גיליון , 2 עמי . 43 . 14 הלבנון , n בטבת תרל"ו , שנה שתים עשרה , גיליון , 21 עמי . 44 . 162 רבעון יקרן החקר הבריטית / 872 ר , עמי . 45 . 45 שם , . 1874 עמ . 77 . 46 הלבנון , יי באדר תרל"ח , שנה ארבע עשרה , גיליון 2 ג , עמי ; 252 וראה על כך גם : לורטה , עמי . 47 . 354 רבעון יקרן החקר הבריטית / , 1882 עמי ג . . 48 רבע 1 ן החברה הגרמנית , , 1885 ח , עמי 15-1 וראה שם גם פרטים נוספים על התפתחות העיר בשנים . 49 . 1384-1843 וסטר סםפורר , עמי . 83-82

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר