בתי־הקברות המוסלמיים במאה ה־19

עמוד:67

הוא ממזרח להר הבית , בצל החומות . המקום השני מצוי מצפון לעיר , קרוב ל'מערת ירמיהו , ' והשלישי — בחלקו המערבי העליון של עמק הגיחון , קרוב לבריכת 'ממילא' ( אשר את שמה הם מסבירים = Ma min-Aliah a זה שבא מאלוהים . 135 ( שולץ ( 1851 ) חוזר על הדברים ומוסיף , כי המצבות זקופות וחקוקות על גביהן כתובות . לעיתים יש להן צורת 'תרבוש . ' בדרך כלל בתי הקברות המוסלמיים מוזנחים , וקוצים מכסים אותם . לשנות ה 60 מפרט נוימן , כי הגדול שבבתי הקברות הוא זה שבשדה ממילא ; שני לו — אך הצפוף ביותר — זה שליד 'שער הזהב ; ' והשלישי — שהשימוש בו מועט — 'זהרה , ' בצפוךהעיר . לתיאור מיוחד זוכה בית הקברות הצמוד לחומה המזרחית . נורוב ( 1835 ) אומר , כי הוא משתרע לשני צריו של שער גת שמנים ( שער מרים , שער האריות . ( המוסלמים מרבים לטייל בו לעת ערב , ונהנים מן הקרירות השוררת אז במקום . שטראוס ( באמצע שנות ה ( 40 מספר , כי המוסלמים מאמינים , שעל אבן הבולטת מחומת הר הבית יישב הנביא מוחמד למשפט ביום הדין ; לכן מדרון הר המוריה כאן מלא קברי מוסלמים מאמינים . צ . ' ווילסון מציין , כי השטח מעבר חלק ניכר מהחומה המזרחית , ליד שער הזהב , זרוע בקברות מוסלמים . המוסלמים , היהודים והנוצרים אינם מכבדים ביותר את המקום ומרשים לעצמם להשתמש באבנים שבסביבתו לבניית בתים , וכן לבניית אורוות ובורות לאחזקת מים . עם זאת , הם נזהרים לא לפגוע במקום עצמו בגלל קדושתו . מלבד שלושת בתי הקברות המוסלמיים הללו נזכר עוד בית קברות מוסלמי מצפון לעיר , במרחק לא רב מהחומה , בכרם א שיח' ( הוא השטח שבו מצוי כיום מוזיאון 'רוקפלר . ( ' היה זה , כנראה , בית קברות מוסלמי עתיק , שנעזב לפני זמן רבי . גם פיארוטי מסמן במפתו בית קברות מוסלמי במרחק מה מגבעת כרם א שיח , ' לכיוון צפוךמערב . 35 ו . גייג-ריטר . ד , עמי ; 1 * 4 הסבר אחר הוא שהמקום נקרא כך על שם כנסיה שהיתה כאן : סט . ממילה . . 134 שולץ , הארץ הקדושה , א , עמי 25 ו26- ו . 7 גו . נוימן , עמי 90 ו94- ו , וראה גם : דיפווי , א , עמי . 138 . 100-99 נורוב , א , עמי 39 . 268-267 ; 239 ו . שטראוס , עמי ו 40 . 22 ו . ווילסון , סקר , עמי 53 ו . . 141 וורן קונדר , ירושלים , עמי ו . 142 . 30 פיארוטי , ב , מפה . 2

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר