הר־הזיתים והאתרים הנוצריים שעליו: כנסיית 'העלייה לשמים־

עמוד:52

המסגד יש קפלה נוצרית רעועה למדי . ברצפת הסלע שלה יש שקע המציין , לפי המסורת , את המקום שכף רגלו של ישו דרכה בו כאשר עלה השמימה . צליינים רבים פוקדים את המקום , ומוסלמי מירושלים , המחזיק במפתח , גובה דמי כניסה מהבאים ( כמה פיאסטרים , ( הוא גם מגיש לכל צליץ מעט מים . איכרים זקנים מהכפר הערבי הסמוך מציעים לצליינים אבני פסיפס וצמח מסוים שהם מחזיקים אותו קודם בשקע 'כף רגלו של ישו' עבור זה הם מבקשים תרומה . ו . ר . ווילסון 820 ) ו ) מוסר , כי נראים כאן שרידים של כנסיה קטנה , או קפלה , המבנה מתומן ( בעל 8 צלעות ) ולו כיפה הנתמכת על s עמודי שיש . סקינר ( בשנות ה ( 30 אומר , כי ערבי שומר על מפתחות כנסיית 'העלייה' שעל הר הזיתים . הכניסה היא תמורת מספר פיאסטרים . מקום העלייה נמצא במסגר , אבל הכניסה לנוצרים היתה מותרת מאז ומתמיד . " ב 835 ו כותב נורוב , כי מעט מתחת לפסגת הר הזיתים עומד מסגד בדיוק במקום שישו עלה ממנו השמימה . במרכזה של חצר מוקפת חומה רואים מבנה עשוי שיש לבן ובו עמודים דוריים . ברצפת האבן מראים טביעת כף רגל שמאלית , הצגת כף רגלו האחרונה של ישו עלי אדמות . ביפת המבנה פתוחה בראשה , ברי שאפשר יהיה להסתכל לשמים שלשם נכנס ישו . ידיעה מעניינת על בנייה חדשה באיזור אנו שומעים מפי אולין 840 ) ו . ( הוא אומר , כי 'כנסיית העלייה , ' המצויה בפסגת ההר , שייכת ללטינים , אך הארמנים קיבלו רשות מן הממשלה לבנות מנזר צמוד לכנסיה — בעיקר כדי לספק מקום מגורים לצליינים . בד בבד עם בניית המנזר שיפצו הארמנים את הכנסיה , שהיתה במצב גרוע מאד וכמעט הרוסה . פרץ סכסוך בין הארמנים ללטינים , ובלחץ הנזירים הקתולים נהרס המנזר שבנו הארמנים . ליידי אגרטון ( 1840 ) מספרת אף היא , כי בפסגת הר הזיתים נמצאות הריסות של מנזר ושל ' כנסיית העלייה , ' מקום ממנו עלה ישו לשמים והשאיר את טביעת רגלו באבן . לפני 3 חודשים הרסו היוונים והלטינים , בחסות הפחה , את המנזר שהיה שייך לארמנים ' . גב' פפייפר 842 ) ו ) מוסרת , שעל פסגת הר הזיתים הוקמה לפני 12 שנה קפלה קטנה , שבה רואים את טביעח הרגל של ישו , ואת המקום שממנו הוא עלה לשמים . באמצע המאה מציין ריטר , כי ה'אסנסיוך שעל פסגת ההר הנו בניין בלתי מרשים — אך רק בחיצוניותו — שנבנה בירי הארמנים . 60 מהמקורות שהבאנו ניתן ללמוד , שהלטינים והיוונים הרסו מנזר שבנו הארמנים במקום , ולעומת זה נראה כי מבנה 'העלייה לשמים' ששופץ נשאר שלם , והנוצרים החלו פוקרים אותו . בשנות ה 40 וה 50 חוזרים נוסעי המאה ה 19 ומספרים , כי 'כנסיית העלייה' היא עתה מסגד . במקום מבנה מתומן , שמראים בו את טביעת רגלו של ישו לפני שעלה השמימה . המבנה המרכזי מוקף מזבחות קטנים . בני העדות הנוצריות השונות חוגגים כאן את חג העלייה לשמים ועורבים כאן את תפילותיהם . בקרבת מקום הריסות המנזר . מבין ההריסות מתרומם צריח מסגד , שהוא הנקודה הגבוהה ביותר בסביבת ירושלים ומראשו נשקף המראה היפה ביותר על העיר . במסגד נמצא שומר תורכי זקן ונחמד , שתמורת 'בקשיש' הגון נעשה אריב מאד , ומאפשר למבקר לעלות על צריח המסגר כדי לצפות משם על העיר וסביבתה . " ג . 5 זט 1 נן . ב , עמי ; 28-26 ראה גם : אל עבאסי , ב , עמי . 57 . 230 אולץ , ב , עמי . 54 . 11 s— 115 ו . ר . ווילסון , א , עמי . 58 . 206 אגרטון , עמי . 55 . 30-28 סקינר , עמי . 59 . 212 פפייפר , עמי . 56 . 118—117 נורוב , א , עמי 00-95 ו . . 60 ג"גי ריטר , ד , עמי . 61 . 25-22 גי . ווילסון , א , עמי ; 482 לינץ , עמי , 419 שולץ , הארץ הקדושה , עמי ; 107 פטרמן . עמי ; 209 סטיוארט . עמי ; 329 , 270 שרר , עמי . 209-207

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר