בית־קברות יהודי בהר־ציון

עמוד:49

בית קברות יהודי בהר ציון עובדה מעניינת שמזכירים נוסעי המאה ה 9 ו היא דבר קיומו של בית קברות יהודי במורד הדרומי של הר ציון . קארן , ששהה בירושלים ב ו , 182 מספר : 'הקברים המודרניים של היהודים האומללים פזורים בכל הסביבה על מדרוני הר ציון והר הזיתים , מכוסים אבנים קטנות עלובות צורה ובסדר דל . אלה הם קברי אבותיהם . בדרך זו , במעט דרך ארץ וללא כבוד , שומה על ראשיהם להיות טמונים באדמה שהיתה פעם נחלתם המבורכת . איך גלה ההוד מציון והתפארת מבניה הם דוכאו ער עפר מידי לוחציהם' . סטיוארט ( 1854 ) מציין אף הוא , כי ליהודי ירושלים יש בית קברות בהר ציון , נוסף על זה שבאיזור 'יד אבשלום , 43 ' וגם במפות שונות מאמצע המאה ה — 19 כגון במפת ון דה ולדה — מסומן בית קברות יהודי על הר ציון . בתקופה מאוחרת נודע בית קברות זה בשם 'סמבוסקי / לדברי טוקצ'ינסקי נהגו קהילות הספרדים זה מאות בשנים לקבור כאן מתים עניים . כאן גם נהגו להטמין 'שמותי שנאספו בבית הבנסת הספרדי שבעיר העתיקה . משנת 882 ו יש אפילו תיאור של הובלת ה'גניזה' דרך שער ציון אל בית הקברות : 'ובקול המון חוגג יוציאו את בלויי הספרים עד מחוץ לעיר ושמה יגנזו באחת המערות במורד הר ציון' . נראה שנהגו לטמון במקום גם שברי אבנים שנשרו מהכותל המערבי ; על כך מספר — אמנם בתקופה מאוחרת יותר — רב הכותל המערבי . לדברי מר פרנס , שעבד בבית הקברות הזה , שימש המקום את עניי ירושלים שלא שילמו מאומה עבור הקבורה ; את ההוצאות היה מממן ועד העדה הספרדית . פנקסי הרישום של הנקברים במקום זה הם משנת תר"ב ( 1842 ) ואילך , אך אין ספק שגם לפני כן נקברו יהודים בחלקה זו , כפי שמעידים התאריכים המצוינים על המצבות . נראה שבתחילה נקברו כאן גם עניים אשכנזים , מאחר שעדיין לא היתה קיימת 'חברה קדישא' נפרדת לאשכנזים . רק ב , 1861 עם הקמת 'חברה קדישא' נפרדת לעדה זו , המשיכו לקבור במקום רק עניים ספרדים . . 40 פרומקין , שופט , עמי , 96-95 וראה שם תיאור מפורט על סדרי ההלוויה והקבורה הבלתי נאותים באותם הימים . . 41 האור , בי בניסן תרע"א , שנה שנייה , גיליון שז , עמי . 42 . 2 קארן , מכתבים עמי 333 ( בתרגומו של איש שלום , עמי . ( 432 . 43 סטיוארט , עמי . 263 . 44 טובלר — ון דה ולדה , מפה . ראה גם : בן אריה , מראה העיר , עמי 4 סו,- ווילסון , סקר , מפה . 45 . 1864 / 5 — טוקציינסקי , עיר הקודש . חלק שני ( תשכ"ט , ( עמי פ"ב ; חלק שלישי ( תשכ"ט , ( עמי קס"א . . 44 לונץ , ירושלים , שנה ראשונה , תרמ"ב , עמי 5 ו . . 47 אורנשטין . יומן הכותל , עמי . 48 . 292-279 וילנאי , עיר עתיקה , ב , ( 1972 ) עמי . 225 עבודת שרה על בתי הקברוח בהר ציון . ( 1972 ) גם גד פרומקין מתאר את סדרי הקבורה ואת הפיצול של בית הקברות בהר הזיתים ו ייושם קשה מאד שמור עמי מימי ילדותי מהעיסוק במתים בירושלים . חוץ מחברות קדישא הגדולות של הפרושים והחסידים והספרדים היו כמה עשרות חברות לפי הערות והכוללים השונים . ולכמה מהם גם חלקות ארמה מיוחדות על הר הזיתים . כל אחת ראתה כעין מונופולין על אלה המשתייכים לכולל או לעדה שלה , ולא נתנו לחברה אחרת לגעת במת , שנראה להן כאילו נכס הוא שהם בעליו . 40 ' ב וו 9 ו מופיעה בעיתון 'האור יריעה על המשך הפיצול בחברות הקבורה בירושלים ועל רכישת קרקע נוספת בהר הזיתים ; יעד כה היתה רק חברת קדישא של גמילות חסר ואמת עוסקת בקבורה ולאלה השתייכו כל הכוללים הפרושים וחלק מהכוללים החסידיים יחד עם כולל ורשה המפוצל לבת חסידים וכת פרושים . לפני כשנה קמו אחרים מכולל זה והקימו להם חברת קדישא ולשם כך קנו קרקע בהר הזיתים ובכך החלו סיכסוכים בין החברה הקודמת והחברה החדשה . 41 '

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר