הר־הזיתים — האתר ההיסטורי ובית־הקברות היהודי

עמוד:45

בית המקרש , את בית הקברות היהודי , מצבות שטוחות לבנות לאיךספור היו מפוזרות על פני העמק , ועליהן כתובות עבריות קצרות , פשוטות למרי , בררך כלל , ובלתי מעניינות . כאן הוא המקום שבו רוצים היהודים הזקנים להיקבר , בדי שיזכו באושר נצחי מבלי שיצטרכו לעשות את דרכם מתחת לפני האדמה אל עמק יהושפט , כפי שיידרש מאלה המתים במקום אחר . הם מצפים לקום מקברותיהם אלה ביום תחיית המתים , ולהיות מראשוני הרואים את פגי המשיחי . גי . פיסק 842 ) ו ) מרגיש , בי בין הגורמים שהשפיעו על רצון היהודים לחוור לנחלתם הישנה היתה • האמונה הכללית השרירה אצלם , כי בל יהודי שמת בחוץ לארץ חייב ב"גלגול מחילות , " כרי לשוב אליה , למען יוכל לקום לתחייה בעמק יהושפט , במקום שאלפים מאבותיהם טמונים קבורים . " - נוסעים רבים במרוצת המאה חוזרים בתיאורי בית הקברות היהודי בהר הזיתים על כך , כי היהודים מאמינים שבמקום זה תהיה תחיית המתים , בי יהודים זקנים רבים באים הנה מכל קצוות תבל כדי להיקבר כאן , וכי הקברים מכוסים מצבות אבן לבנות שטוחות ופשוטות שעליהן כתובות עבריות . 10 גם על הקברים ההיסטוריים , הסביבה שלהם ומצבם במאה ה 19 ישנם תיאורים רבים בספרות הנוסעים . רובינסון ( 1858 ) מציין את מיקומם המדויק , מתאר כל אחד מהם במפורט ומסכם את הדעות והמסורות השונות לגביהם . " גי . ווילסון 843 ) ו ) מדגיש , כי קבר ייד אבשלוםי נמצא ממול לגשר העובר מעל לקררון , חלקו התחתון הוא גוש סלע מוצק , ומעליו מבנה דמוי גליל , המכוסה בכעץ חצוצרה הפוכה . בפי המוסלמים הוא נקרא יטנטורת פרעון' — 'הכובע המחודד של פרעה — ובכתבי היהודים הוא נקרא 'יר אבשלום' . ' ברטלט 842 ) ו ) מתאר בפרוטרוט את מצבות אבשלום וזכריה . לדעתו הן מייצגות תקופה טרום הורדוסית ויש בהן שילוב של ארכיטקטורה יוונית ומצרית — ברומה למה שנמצא בפטרה . " פטרמן ( 1853 ) מוסר , כי ליד בית העלמין היהודי הנוכחי נמצאים 4 קברים עתיקים חצובים בסלע . הראשון ( כשבאים מכיוון דרום ) הרוס לגמרי ומכוסה כולו מפולח . לפני השני והשלישי המחוברים זה לזה על ידי מערה בתוך הסלע — עומדים עמודים . 'יד אבשלום' עומד לבדו . בסיסו רבוע , ובכל צד 4 עמודים . ממעל מגדל מעוגל המסתיים בחוד . דרך חור ניתן להביט פנימה , אך אין שם אלא ערימות של אבנים . לפי מנהג מ ו ס ל מ י כל העובר באן זורק אבן לתוך הקבר כרי להביע זעם על הבן הסורר שמרד באביו ( דוד ) . 14 גם הנוסע היהודי r דוד דבית הלל ( 1824 ) . 8 בונר ומקצ-יין , עמי 157-156 ( בתרגומו של איש שלום , עמי , ( 502 וראה גם תיאורו של ברטלט , סיורים , עמי 8 וו119- ( בתרגומו של איש שלום , עמי . 9 . ( 547 גי . פיסק . עמי 289-286 ; 264-265 ( בתרגומו של איש שלום , עמי ו -54ג 0 . ( 54 ו . ג"גי ריטר , ד , עמי 62 ו-ג 6 ו ו שטראוס , עמי ; 221 שולץ , הארץ הקדושה , עמי 25 ו26- ו ( בתרגומו של איש שלום , עמי ;( 59 J פרדי , עמי 259 ( בתרגומו של איש שלום , עמי ,- ( 585 ברטלט , ביקור מחדש , עמי 131 ( בתרגומו של איש שלום , עמי ;( 624 בווט , עמי 64 ו65- ו ( בתרגומו של איש שלום , עמי ;( 707 תומסון , עמי 522 ( בתרגומו של איש שלום , עמי ( 449 ו הרלבט , ( 1897 ) עמי ; 86-45 וורן קונדר , ירושלים , עמי , 404-398 המציינים גם , בי ב ג 87 ו מצאו ארונות מתים עם כתובות בעברית בהר הזיתים . . 11 רובינסון , מחקרים מקראיים , א , עמי 6 ו -5ו . 12 . 52 גי . ווילסון , א . עמי ; 490-488 על המונח יטנטורת סרעוך ראה אביגד , מצבות קדומות , עמי 5 . 4 ו . ברטלט . סיורים . עמי ; 116-115 וראה גם : מנחם מנדל מקמיניץ ( בתוך.- יערי , מסעות , עמי , ( 543 בעניין היד שכביכול נמצאה בראשו ונהרסה על ידי נפוליון , דבר שאינו נכון . 4 ו . פטרמן , עמי . 208-207

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר