קברי־המלכים — האתר ההיסטורי

עמוד:34

קברי המלכים במסורות יהודיות ורכישת המקום המקורות היהודיים הקושרים את המקום בשמו של כלבא שבוע , מציינים גם שיהודים נהגו לבוא ולהתפלל כאן נגד עצירת גשמים . מספר ר' חיים הורביץ 835 ) ו : ( 'והנה המערה הזו היא פלאי פלאים ... ובתוך החצר לצר המערה חקוק אל הכותל ציור ענבים ועיגולים כמו עוגות ... ואומרים שזה לזכר מעשה הצדקה שהיה בלבא שבוע זן ומפרנס לכל הנכנסים לביתו בענבים ובעונות ... חסדי ה' אזכיר ואגלנו בתורה שזיכני השי"ת ( השם יתברך ) להיות על המקום הקדוש הלזה כמה פעמים ולהתפלל שם בתוך קהל וערה ... וזכורני ... נתאחרו הגשמים לבוא על הארץ והלכנו לשם ביום הצום להתפלל שם על הגשמים ואחר הצהרים בשובינו לביתינו ויעתר ה' לתפילת ישראל ויהיה הגשם על הארץ . ' ... . 105 סוסי , עמי גוו , וראה שם תרשים של קברי המלכים חתך ממעוף הציפור ; בעקבות ביקורו השני פרסם סוסי מספר ספרים , וראה בעניין זה : בן אריה , גילויה מחדש , עמ . 104 . 160 ; 150-121 טריסטראם , ארץ ישראל , עמי 171-170 ( בתרגומו של איש שלום , עמ' , 720 וראה ההערות שם . ( בעניין חפירת דה סוסי ראה גם : יערי , אגרות , עמי 430 ואילך . . 105 וורן-קונדר , ירושלים , עמי . 404-405 . 106 מונק , עמי . 128 . 107 רבי חיים הורביץ , חיבת ירושלים , תר"ד , עמי מו ( מצוטט מוילנאי , עיר עתיקה , ( 1969 ) עמי . ( 170-169 לחפירה מדעית . עמ זאת גילה מספר ארונות קבורה מעשה אמן , ועל אחד מהם כתובת בת שתי שורות "צדן מלכתה ... " ו"צדה מלכתה . " כיום ידוע , שהכתובת מציינת את שמה של הילני מלכת חראייב , וכי קברים אלה הם קברי משפחתה , אך רה סוסי , שלא הכיר את הכתב הארמי של תקופת הבית השני , העלה את ההשערה , שהכתובת , שנכתבה לרעתו בעברית קדומה , מתייחסת לאשת צדקיהו מלך יהודה . על חפירותיו של דה סוסי בקברי המלכים אנו מוצאים תיאור מעניין אצל טריסטראם : 'אך גולת נצחונה של משלחת מר רה סוסי היתה גילוי סארקופג שנשתמר כשלימות במערות המכונות קברי המלכים , שבהם מצא כניסה לחדר שלא נפתח עד עתה מאז נבנה בראשונה . בסארקופג נמצא שלד של אשה , ובן היתה עליו כתובת בעברית , שאיש מבין החבורה לא ידע לפענח אותה מחוץ למלים האחרונות , שקראו אותן : "למלכי יהודה . " מר דה סוסי לא הטיל ספק כלשהו , כי בחלקו נפלו עצמות אשה מצאצאי דוד , מלפני החורבן הראשון . למרבה הצער לא יכול ר"ר רוזן ( הקונסול הפרוסי בירושלים ) ולא איש אחר מיודעי העברית המובהקים של ירושלים לראות את הכתובת . הערבים שמעו על התגלית והחלו להזדיין ולאיים בפרעות , כפי שעשו הארמנים שדימו לעצמם כי הארון שייך לאחר ממלכיהם המקודשים . והיה מן הצורך למהר ולכסות את הכתובת בטיח , ולשבור את הסארקופג , כדי להוציאו מן הקבר . הוא הוברח בגניבה אל החוף בלילה , ועכשו הוא מונח בלובר . יהיה זמנו אשר יהיה , הרי זה הסארקופג הראשון שנשתמר כשלימות ונתגלה בזמן החדש . 104 ' מקורות המאה ה 9 ו לאחר חפירותיו של דה סוסי כבר מציינים את ממצאיו , וגם עומרים על בך , שבמסגרת החפירות נוקה המקום , וקל יותר להבחין במבנה הקברים והחצר . בראשית שנות ה 70 מדגיש מונק , כי אתר קברי המלכים הוא מהמונומנטים הארכיטקטוניים העתיקים והיפים ביותר בירושלים . בפי הערבים נקרא המקום 'קבור אל מלוך , ' ובקרב היהודים מקובל השם 'מערת כלבא שבוע . ' בעבר רווחה הטעות , שיש לזהות קברים אלה עם קברי מלכי יהודה , או מלכי החשמונים . לאחרונה הוברר — גם מכתובת שנמצאה על אחד הקברים — שאלה הם קברי הלנה מלכת חדאייב ומשפחתה . " *

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר