הר־ציון — קבר־דוד

עמוד:22

נציין עוד כמה מקורות שבהם מופיעות ידיעות על מנזר זה . ב 833 ו כותב מונרו , כי מחוץ לשער ציון , לא רחוק מהמסגד שבו קבר דוד , מצויה כנסיה השייכת לארמנים ושמה סן סלודור . ב 835 ו מוסר נורוב , כי כאשר עולים מגיא בן הינום להר ציון נתקלים בכמה עיי חרבות , שהם שרידי ביתו של בייפא . עתה גר שם דרוויש מקומי . 33 ב 842 ו מספרת גב פפייפר , כי בהר ציון , במקום שעמד ביתו של כייפא , נמצאת כיום כנסיה קטנה של הארמנים . לידה קבר דוד , שהפך למסגד , ושם מראים גם את חדר הסעודה האחרונה של ישו . לפי סטיוארט 854 ) ו ) מצוי קרוב לקבר דוד בניין , שהפך לאחרונה לכנסיה ארמנית , הואיל ולפי המסורת הוא בנוי במקום שבעבר היה בו ארמונו של כייפא , שבו נחבש ישו , הוא ידוע בשם 'חבס אל מסיח' ( כלא המשיח ) . לפי תיאורו של שרר מ 1859 נמצא במרחק כמה מאות צעדים מקבר דוד גל אבנים חסר צורה , שברגע הראשון קשה להבחין בו משהו מוגדר . כאשר מתקרבים לשער הנמוך , פותח אותו עד מהרה שומר אדיב . בפנים רואים חצר נקייה ולידה קפלה ארמנית . כאן עמר ארמון הכהן הגדול כייפא . כוך מתחת למזבח הראשי אמור להיות כלאו של ישו , ולכן תמיד ממלאים מאמינים את המקום . הממונה על המקום אדיב מאד ונכון למלא את רצון הפונים אם נותנים לו תרומה לבית היתומים והאלמנות שעל יד הקפלה . לקפלה יש 'גלריה' ובחומה המקיפה את המקום יש חלונות . עניין חשוב שיש להדגיש בקשר להר ציון במאה ה 9 ו הוא התפקיד שהמקום מילא בתקופת השלטון המצרי . איברהים פחה התגורר במקום זה בעת ביקוריו כעיר , ומספר מבנים נבנו שם בתקופת שלטונו . נאופיטוס מציין , כי הפחה מוחמר עלי בנה כאן ח'אן . גם אוולד מספר , כי המבנים העיקריים כאן — הבתים והמגדלים החדשים — נבנו בידי איברהים פחה למגוריו הוא ולמגורי צבאו . מנחם מנדל מקמיניץ 833 ) ו834- ו ) מספר אף הוא על מגורי איברהים בהר ציון ו 'עיר ציון ראיתיה מנגר מרחוק , אבל לתוכה לא נתן רשות לכנס בה , מפני שהיה דר שם השר אבריים ( איברהים ) שהיה ירא שלא יביאו ה . ך 5 ר לעירו . 39 ' המקורות המוסלמיים המדווחים על 'מקאם נבי דאוד' בהר ציון , מתייחסים לרוב לתקופות שלפני המאה ה 9 ו . נציין רק , שהם מרגישים בי קברו הקדוש של נבי ראוד נמצא בידי המוסלמים מאז כיבוש הארץ , וכי המשרתים בקודש במקום הם בני משפחת דג'אני , המכונים ראודי , מתוך יחס כבוד לנבי דאוד . הממשלה העותימאנית אף הקציבה לנאמני המקום ממשפחה זו כספים לכיסוי הוצאות המסגר והואוייה שלירו . מדיוננו על הר ציון עולה , כי קבוצת המבנים העיקרית שהיתה בו לפני תחילת השינויים בעת החדשה — פרט לבתי הקברות שנדון בהם בנפרד — היתה המסגד הערכי 'נכי דאוד , ' שכלל בתוכו את 'קבר דור' ואולם 'הסעודה האחרונה . ' המבנה תוקן בימי שלטונו של איברהים פחה , ויחד עם המבנים הסמוכים הפך למעין ח'אן , שכלל בתוכו שרידים של מנזר פרנציסקני ומספר דירות מגורים של מוסלמים עניים , זקנים וחולים . ליד המסגד , במקום שלפי המסורת הנוצרית עמד ביתו של הכהן הגדול כייפא , נמצאה כנסיה ארמנית . . 32 מונרו , א . עמי . 34 . 207 פפייפר . עמי . 36 . 121 שרר , עמי . 33 . 195-192 נורוב . א . עמי . 35 . 266 סטיוארט . עמי 9 ו . 37 . 3 ספירידון . ( 1834 ) עמי . 38 . 87 אוולד . עמי . 52-43 וראה בעניין זה גם : בן אריה , חלק ראשון , עמי . 134-133 . 39 מנחם מנדל מקמיניץ ( בתוך : יערי , מטעות , עמ' . 40 . ( 543 לנדמן . ( המצטט את עראף אל עראף , תאריך אל קרס , ירושלים , עמי . ( 283

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר