הר־ציון — קבר־דוד

עמוד:16

ב 824 ו מספר ר' דוד רבית הלל על 'קבר דוד' בהו"ציון כדלקמן : 'זו היא מצורה קטנה ויפה מאד ; בה קבר דוד וצאצאיו . בתוך המצודה בנויים בתים רבים , אבל אין איש רשאי לדור בהם מלבד המוסלמים רמי המעלה , הקרויים בשם : סירים ( ופירושו אדונים , וכך מכונים גם המוסלמים המייחסים את עצמם לצאצאי מוחמר נביאם . ( אין איש רשאי לשפטם , כי לפי דבריהם הם אנשי ארמון דוד , והוא שופטם . רוצח שאינו מהם כי הצליח להימלט שמה , לא יוכל איש לנגוע בו לרעה . תושבים אלה קרויים בערבית "דאודיה , " היינו "תושבי דוד , " והמוסלמים מכבדים אותם מאד' . ב 833 ו מציין מונרו , כי באתר של 'קבר רור' נמצא חדר הסעודה האחרונה ; ארכו 60 רגל , רחבו 25 רגל ובמרכזו שני עמודים . 'קבר רור' הוא קבר מוסלמי פשוט , מכוסה יריעת משי ירוק . במקום קיים גם מסגר . ב 838 ו כותב רובינסון , כי על חלקו המישורי של הר ציון , מחוץ לחומות , ישנם ( פרט לבתי קברות נוצריים : ( בית כייפא — עתה מנזר ארמני ; קבר דוד — קבר מוסלמי ; ה'קונאקולום' — חדר הסעודה האחרונה , וכן בניינים שפעם היו מנזר לטיני . במקום אחר הוא מציין , כי חדר הסעודה האחרונה נמצא מעל ל'קבר דוד' המוסלמי . זהו חדר גדול , ארכו 50 או 60 רגל וךחבו 30 רגל . בקיר המזרחי כוך ( apsis ) המשמש לנוצרים מזבח בחגים . בקיר הדרומי כוך גדול יותר המשמש למוסלמים 'מיחרב . ' לקבר עצמו אי אפשר להיכנס . מתחילה היה הבניין כנסיה והבניינים הסמוכים — מנזר פרנציסקני . איברהים פחה התגורר כאן בשהותו בירושלים . צפונה מכאן , ליד שער העיר — מנזר ארמני וכנסיה קטנה במקום שהיה ביתו של כייפא . מתחת למזבח בכנסיה זו — הנקראת סן סלורור — מראים את האבן שסגרה את פתח הקבר . גם מקורות נוצריים אחרים מדגישים את העובדה , שהמסגר בהר ציון היה פעם כנסיה . הקונסול פין מוסר , כי התורכים סילקו את הפרנציסקנים ממקומם בנבי דאוד שעל הר ציון ב , 1570 ' אחרי שנמצאו שם מאז 365 ו . מאז סילוקם הם יושבים בכניסה לעיר העתיקה , בצר הצפוני מערבי , סמוך לחומת העיר . ב 1842 אומר ברטלט , כי על פסגת הר ציון יש כמה מבנים . אחד מהם הוא מסגר , שבו לפי המסורת המוסלמית קברו של דוד המלך . בניין אחר הוא מנזר ארמני , במקום שאירעו בו כמה מאורעות הקשורים לישו . צמוד לבניין 'קבר דוד' בניין , שבקומה השנייה מראים את המקום שם סעד ישו את הסעודה האחרונה . נראה שהבניין נבנה בתקופה הצלבנית . סמוך לבניין זה מצוי ביתה של מרים הבתולה — לשם חזרה אחרי צליבת ישו . באמצע המאה מציין טובלר את האתרים הנוצריים שבהר ציון ודן בפרוטרוט בקדושת הר ציון לנצרות . הוא מוסיף , כי במקום גרים מוסלמים , חלקם אף במערות הראויות בדרך כלל לבעלי חיים — אך כאן גרים בהן גם בני אדם . 10 . 3 רבי דוד דבית הלל ( בתוך : יערי , מסעות . עמי . 4 . ( 508 מונרו , א , עמי . 5 . 207-205 רובינסון . מחקרים מקראיים , א , עמי . 6 . S 91-S 90 רובינסון , מחקרים מקראיים , א , עמי 56 ג59- ג . . 7 וויילי , עמי . 221 הפרנציסקנים נוהגים לערוך עד היום "מיסה" בחדר הסעודה האחרונה ביום החמישי שלפני הפסחא ובחג הפנטקוסט . . 8 פין . זמנים סוערים . א , עמי . 58 הכוונה למנזר סן סלודור הפרנציסקני שבתוך העיר העתיקה כיום . וראה בנידון : בן אריה , חל ק ראשון , עמי , 254 ומאמרו של פראוור , פרנציסקנים . . 9 ברטלט , סיורים , עמי , 72 סו . טובלר , טופוגרפיה , עמי . 97

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר