פתח־דבר

עמוד:3

פתח דבר בשמחה הנני מגיש לקורא העברי את החלק השני של ספרי על ירושלים במאה ה , 19 המוקדש לעיר החדשה . כאשר מחלקים חיבור לשניים ומוציאים לאור את החלק הראשון לבדו , תמיד קיים החשש שמא לא תעלה התוכנית יפה והחלק השני כלל לא יראה אור . רב אפוא הסיפוק בהופיע החלק השני ובהשלמת המפעל . ' עיר בראי תקופה , חלק ב' — ירושלים החדשה בראשיתה , ' מגמתו כפולה ! מחד גיסא הוא משחזר את תהליך הקמתה של ירושלים החדשה שמחוץ לחומות עד מלחמת העולם הראשונה , מאידך גיסא משלים הוא את תמונת התפתחותה של העיר ירושלים כולה בתקופת דיוננו . ספרנו החדש שונה מקודמו בכך , שבו אץ הדיון מפוצל בין שלוש העדות הדתיות , אלא הוא עוקב כרונולוגית אחר בנייתה , גידולה והתפתחותה של ירושלים שמחוץ לחומות . בעיני רבים מצטיירת רק ירושלים שבין חומות העיר העתיקה כירושלים ההיסטורית — אך גם לעיר החדשה בבר היסטוריה משלה , אמנם קצרה , אך עשירה באירועים ובפעילויות . ראשיתה של היסטוריה זו במאה ה 9 ו . זוהי תקופת ה'בראשית' של העת החדשה בארץ ישראל r בה החלו מתערערות חומות הבידוד שהקים השלטון העות'מאני והחלה חודרת השפעת המערב . הכנסיות הנוצריות והמעצמות האירופיות החלו ממלאות תפקיד מרכזי יותר ויותר בפיתוחה ובקידומה של הארץ , והמודרניזאציה האירופית העמיקה את חדירתה . במאה זו קם והתפתח בארץ בכלל , ובירושלים בפרט , היישוב היהודי הקרוי 'ישן , ' ובה גם החלה פעילותה של התנועה הציונית המודרנית וקם והתבסס היישוב היהודי הקרוי 'חדש . ' חשיבותה של תקופה זו ללימור תולדותיה והתפתחותה של ארץ ישראל בכלל , ושל ירושלים בפרט , גדולה על כן ביותר . דומה כי היסוד להבנתם של רבים מהתנאים , המצבים והאירועים השוררים והמתרחשים עד היום בארץ ישראל ובירושלים , הוא בהבנת הורתם , הולדתם , ראשית התפתחותם ואף היווצרות מורכבותם במאה ה / 19 זוהי תקופת המפתח להבנת נופה ואופייה של ארץ ישראל החדשה . בהקדמה לספרנו הראשון ציינו , כי הביטוי 'עיר בראי תקופה' משמעותו כפולה . מצד אחד הוא רומז , כי בלימוד בל עיר עלינו להשתדל לעמוד על רוחה של התקופה ולהעמיק בהכרת התנאים , הנסיבות והגורמים שפעלו בזמן שאנו עוסקים בו . מצד שני הוא בא להדגיש , כי חובה לשים לב גם למימד הדינאמי , לתהליכים ה'אנכיים' של השינויים והתמורות שהתרחשו במרוצת אותו פרק זמן . לגבי הספר שלפנינו אפשר להוסיף ולומר , כי הוא מוכיח שלא זו בלבד שעיר צריכה ל'הילמד' על רקעה של תקופה , אלא גם ש'לימוד' העיר יכול לשמש ראי המשקף את התקופה . ס 6 רנו זה על ירושלים החדשה בראשיתה ראוי לא רק לשם 'עיר בראי תקופה , ' אלא גם לשם 'תקופה בראי עיר / שכן ההתפתחויות הדינאמיות הרבות והמיוחדות שראתה ירושלים בשלהי השלטון העות'מאני משתקפות היטב בהקמתה ובהתפתחותה של העיר החדשה .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר