א־.4 זמנן, מקורן ומגמתן של התוספות לתיאורו של ה-Dtr2 (מלכים ב' כד 14-13ף כה 12)

עמוד:337

מתניה צדקיהו ( פסוק . ( 17 חלוקה זו הגיונית , התיאור תואם את הכרוניקה הבבלית מהשנה השביעית לשלטון נבוכדנאצר , ונראה מדויק ותכליתי . הבעיה העיקרית בתיאור זה היא הכפילות והסרבול במניין הגולים . בפסוקים 16 , 15 , 14 , 12 יש שישה פעלים המתארים כניעה וגלות , ובולט התיאור הכפול של הגליית יהויכץ ( פסוקים ( a 15 , b 12 'החרש והמסגר' ( פסוקים ( fki 16 , pa 14 ו'גבורי החיל' ( פסוק _, aai 4 והשוו ל'אנשי החיל' בפסוק . ( aa 16 הכפילות בולטת בעיקר בפסוקים , 16-15 , oca 14 ומבחינה ספרותית נראה שפסוקים 14-13 קוטעים את רצף התיאור שבפסוקים ' . 16-15 , 12 פרט להיגיון שבתיאור הרצוף בפסוקים 16-15 , 12 וההקבלה העניינית בין שני פסוקים אלה , גם בירמיה כט 2 הגולים נמנים בדיוק תשס"א , עמ' . ( 37-20 לשון התיאור של הכניעה מעוררת קושי , שכן הביטוי 'יצא על' מופיע במקרא כולו רק עוד פעמיים ( בראשית מא ; 45 תהלים פא ( 6 ובמשמעות שונה . לאור זאת ניתן לקבל את קריאתם של עדי נוסח אחדים ולשער שיש כאן חילוף של 'אל' ו'על , ' כמו במקרה של מלכים ב , כג 29 ( מונטגומרי , , 1951 עמ' . ( 558 הביטוי 'לצאת אל' במשמעות של כניעה מוכר במקרא , והוא מאפיין גם את לשון התיאורים בספר ירמיה ( לח 18-17 , 2 ועוד , והשוו גם לירמיה כא . ( 9 143 וראו את החזרה על הפעלים המתארים את הכניעה ואת הגלות בפסוקים אלה : 'ויצא יהויכין ... על , ' 'ויקח אותו , ' 'והגלה את , ' 'ויגל את , ' 'הוליך גולה . ' 'ויביאם גולה . ' על הקשר בין גלות יהויכין לנבואת יחזקאל בפרק יט ראו דוגואיד , , 1994 עמ' 144 . 37-35 לדיון במשמעותם של תפקידים אלה ראו בדיון שלעיל , עמ' , 80 ושם ספרות נוספת . 145 ברצף בין פסוק 12 ו 15 הבחין כבר שטאדה , 1884 ) עמ' , ( 277-271 אשר עמד על המשניות של פסוקים . 14-13 תפיסה זו מקובלת כמעט על כל החוקרים , וראו למשל : ברני , , 1903 עמ' ; 366 מונטגומרי , , 1951 עמ' ; 556-555 גריי , , 1964 עמ' ; 760 ברייט , , 1965 עמ' ; 692 ג'ונס , , 1984 עמ' ; 637 נלסון , , 1981 עמ' , 88 וספרות נוספת בהערה , 157 עמ' ; 145 רהם , , 1982 עמ' ; 233 וירטויין , , 1984 עמ' ; 473 אובריאן , , 1989 עמ' ; 268 זייטס _, , 1989 עמ' ; 168 ברטלר , , 1991 עמ' . 552-541

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר