א-2. Dtr2: זמנו, מטרותיו ומקום כתיבתו

עמוד:328

הקשר למעשיו מודגש גם מהבחינה _הספרותית הלשונית _, באמצעות השימוש באזהרות אשר ניתנו בימיו — 'וידבר ה' ביד עבדיו הנביאים' ( כא ( 10 ובתיאור מימושן — ' כדבר ה' אשר דבר ביד עבדיו הנביאים' ( כד , b 2 והשוו לנאמר ביז . ( a 23 תיאור החורבן ( מלכים ב , כה ( 21-1 הוא כאמור שיאו של הסיפור והיעד שהמחבר חותר אליו . בתיאור זה נסגרים שני מעגלים : המעגל ההיסטורי והמעגל הספרותי . מבחינה היסטורית החורבן של ממלכת ישראל וגלות תושביה נקשרים לחורבן ולגלות של ממלכת יהודה . הקשר נעשה באמצעות ההקבלה הלשונית של שני התיאורים , והוא מבליט את ההסבר התאולוגי לחורבן ישראל ( יז ( 23-7 ואת ההתייחסות לגורל יהודה , אשר נתחבה לתוכו ( פסוקים . ( 20-19 מבחינה ספרותית האיומים בחורבן ( אלה שהיו חלק מהחיבור המאוחר [ Dtr ] ואלה שנתחבו לחיבור הקדום ([ Dtr ] אם יש לצמצמה כל כך , שכן פולחן המולך לא נקשר ישירות לחטא זה אף לא באחד מהכתובים . גם הצעתו של סמליק , 1992 ) עמ' 153-151 והערה , ( 81 לקשור את הביטוי לרצח אביונים קשה בעיניי , שכן היא מתבססת בעיקר על מובאה אחת ( ירמיה ב , ( 34 וגם לה אין מקבילות בשאר המובאות . להצעות נוספות בנושא זה וביקורת עליהן ראו סמליק , שם , עמ' , 152-151 הערות . 88 , 80 סביר להניח כי מרכזיותו של חטא זה , על הקשריו הלשוניים והחוקיים , נובעת ממקומו כנבואות ירמיהו ( שנדה , , 1912-1911 ב , עמ' : 376 כוגן ותדמור , , 1988 עמ' . ( 307 פירוש זה מוכן כעיקר על רקע הצירוף ... ' דס נקיים' המופיע ב יט , 5-4 בנבואה אשר נאמרה בתופת אשר בגיא בן הנום ( יט , ( 15-1 ובה מתוארת הקרבת ילדים ( סמליק , , 1992 עמ' . ( 153-151 ביטוי זה נזכר בחמישה מקומות נוספים בנבואות ירמיהו ( ב ; 34 ז ; 6 כב ; 17 , 3 כו , ( 15 ויש יסוד להניח שרעיון זה השפיע על ה _^ _ס , שכן מרכזיותו של חטא זה אינה אופיינית למערך המשנה תורתי שקדם לחורבן . השוו לעניין זה את מובנו הפשוט והבלתי טעון של הביטוי בשמואל א , יט . 5 השערות לעניין התפתחותו המאוחרת של החוק ראו אצל : גרביני , , 1998 עמ' 196 , 115-113 והערה ; 4 סמליק , , 1992 עמ' 105 . 152-151 על הקשר בין מלכים ב , יז ; 23 כא 10 וכן כד 2 ראו : גוסה , , 1994 עמ' . 168 לדיון במקומו של הביטוי ובשאלת מקוריותו ראו זייטס , , 1989 עמ' , 176 וראו גם : קרוס , , 1973 עמ' ; 286-285 נלסון , , 1981 עמי ; 88 אובריאן , , 1989 עמי . 270 106 השוו את לשונם של שני פסוקים אלה : מלכים ב , יז ... ' : b 23 ויגל ישראל מעל אדמתו אשורה עד היום הזה . ' מלכים ב , כה ... ' : b 21 ויגל יהודה מעל אדמתו . ' בפסוק 521 מסתיים לדעתי החיבור של ה _^ _ם ( וראו להלן . ( דומני , שהתוספת שב יז _mwn b 23 להבנת הסיטואציה ההיסטורית שבה היא נכתבה . יש בה רמז לזמן כתיבתו של החיבור , ואולי גם לקרבה הגאוגרפית שבין שני ציבורי גולים . 107 ראו לעניין זה את ההפניות שלעיל בהערות , 105-104 וכן ברטלר , , 1989 עמ' . 282-268

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר