|
עמוד:122
קברים נוספים בגיא בן הינום — קבוצה נוספת של מערות קברים מתקופת בית ראשון חצובה במצוקי הסלע של גיא בן הינום התחתון , בין מערות רבות אחרות מימי בית שני . כאחדות יש משכבי ראש הדומים לאלה שבבתי הקברות האחרים של ירושלים . באחת המערות , שפורסמה כידי מקאליסטר ונבדקה על ידינו מחדש , יש שלושה חדרים , חדר מבוא ולצידיו שני חדרי קבורה עם אצטבאות מורמות ומשכבי ראש נאים . במערה אחרת , שנפגעה בחציבה מאוחרת , נותר במעלה הקיר כרכוב זוויתי , פריט שתואר במערה זו לראשונה בידי אבי הארכיאולוגיה של _ארץ ישראל , פלינדרס פיטרי . מערה אחרת , שכה אולם כניסה וסביבו שלושה חדרי קבורה עם אצטבאות ומאספות , נראית כיום כשטח בית הקכרות של הקראים , במדרון היורד ממלון 'הר ציוך אל אפיקו של גיא בן הינום . דומה . שבאחד הקטעים של גיא בן הינום שבהם לא נמצאו מערות קבורה מתקופת בית ראשון , נתקיימו במות התופת , שכהן עבדו בני ירושלים למולך ( וראה : ירמיה ז לא-לב . ( במערות _כית הקברות המערבי של ירושלים מימי _בית ראשון מצויים כל הפרטים האדריכליים שנמנו בשני בתי הקברות האחרים של העיר מאותה תקופה , אך כאן בולט מאוד הגיוון , ולכל מערה ייחוד משלה . המימצאים הרבים בבית קברות זה העשירו את ידיעותינו על התקופה ועזרו לתארך גם מערות קברים שנמצאו ריקות מתוכנן המקורי . חידת קברי מלכי בית דוד עד כאן לא כלל הדיון את שני האתרים של קברי מלכי יהודה ; את קבר דוד בעיר דוד , אשר בו נקברו כל המלכים עד ימי חזקיהו ; ואת קברי המלכים המאוחרים . ממנשה ועד יהויקים , שהיו בגן עוזה ( מלכים ב . כא יח ; כו . _< אלה גם אלה עדיין לא נתגלו , אף כי כמשך למעלה ממאה ועשרים שנות המחקר הארכיאולוגי בירושלים שאפו משלחות חפירה רבות למוצאם , והיו כאלה שדימו כי הצליחו לחשוף אותם . ריימון וייל , שחפר בדרום עיר דוד , חשף מחילות מוארכות החצובות בסלע ודימה , ובעקבותיו דימו רבים , כי אלה קברי המלכים מבית דוד . כיום , לאחר שנחשפו בירושלים כמאה ועשרים מערות קבורה , ניתן , כמדומני , לקבוע בוודאות , כי מחילות אלה אינן שייכות לתקופת המלוכה , וכנראה גם לא היו קברים . המחילות נופלות ברמת התכנון ובאיכות העיבוד מכל מערות הקברים הרבות שתוארו לעיל . גם מערות הקברים שבחצר מנזר סנט אטיין לא היו , לדעתנו , מערות קברים מלכותיות , הן משום שלא נתגלה בהן כל מקום קבורה ייחודי ובולט לדמות מלכותית , הן משום שלפי העדות המקראית , קברי מלכי יהודה — הן הראשונים והן האחרונים — היו בתוך העיר ( מנשה נקבר ב'גן ביתו בגן עזאי [ מלכים כ , כא יח , _<[ ומערות מנזר סנט אטיין היו מחוץ לעיר . יחד עם זאת ניתן לומר , כי המצאי ההולך וגדל של מערות קבורה מימי בית ראשון בירושלים , שהיוו ודאי השראה למערות הקבורה שבערי השדה , מקרב אותנו צעד אחר צעד ללימוד הטיפולוגיה של מערות הקבורה שאליהן השתייכו גם קבריהם של המלכים מבית דוד . כל מערות הקבורה מימי בית ראשון שנתגלו עד עתה בירושלים , נחצבו בפרק הזמן
|
|