כתובות עבריות מירושלים של ימי בית־ראשון

עמוד:101

חורג מכולם הוא גמריהו בן שפן , שניתן לשער שהוא הוא גמריהו בן שפן בן דורו של ירמיהו הנביא . כבר אביו של גמריהו היה פקיד — סופר — בימי יאשיהו . הלא הוא 'שפן בן אצליהו 5 ן _קשלם הספר' ( מלכים ב , כב ג , ( שהיה מעורב בפרשת בדק בית המקדש ובמציאת ספר התורה , כאמור : 'ויאמר חלקיהו הכהן הגדול על שפן הספר : ספר התורה מצאתי _? בית ה , ' ויתן חלקיה את הס ? ר אל שפן ליקךאהו' ( שם , פסוק ח ואילך . ( נראה שגמריהו ירש את אבותיו במשרה הכבודה , ואף בנו , מכיהו 3 ן גמךיהו _ננן שפן , היה בעל מעמד . לגמריהו הייתה לשכה , היא 'לקזכת ? מך _; הו 5 _ן שפן הספר 5 חצר העליון פתח שער נית ה' _קחךש' ( ירמיה לו י . ( גמריהו היה מרואי פני המלך יהויקים היושבים לפניו ( שם , פסוק יב ואילך . ( השמות הבאים בטביעות החותם שעל הבולות , לפי סדר אלפביתי ( יש שמות הבאים יותר מפעם אחת ) הם : אוהל , אחא , אחיהו , אחימה , אל _; קם , _אלנתן , אלשמע , אפרח . בלגי , בניהו , ברכיהו , גדיהו , גמריהו , דליהו , דמליהו , הושעיהו , זכר , חלקיהו , חנמלך , חנניהו , חצי , טלשלם , יאזניהו , ידעיהו , יהואב ( או יהואר (? ישמעאל , מגן , מחסיהו , מכיהו , מלכי , מעשיהו , משלם , נחם , נריהו , סילא , סמכיהו , עזר , עזריהו , עזךקם , פלטיהו , צפן , _רפאיהו , שאלה , שמעיהו , שפטיהו , שפן . הרי כאן עיקרן של הכתובות העבריות מירושלים של ימי בית ראשון שנתפרסמו עד עתה . יש כתובות המחכות לפרסומן המדעי . כתובות אחרות עודן צפונות בוודאי בחורבותיה של ירושלים המקראית ובעפרה , וממתינות לאתו של החופר ולעינו של האפיגרף .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר