|
עמוד:16
סיפור קניית ירושלים הוא גם סיפור התקדשותו של המקום והפיכתו מרכז לישראל כולה . מגמת הסיפור , להציג את ירושלים כמרכז לשני פלגי העם . יהודה וישראל , עולה כבר מתיאור המפקד המקדים את המגפה , מפקד של ישראל ויהודה יחדיו : 'כל שבטי ישראל מדן ועד _באר שבע' ( שמואל ב , כד ב-ג . ( גם המגפה , העונש על המפקד , חלה על העם כולו — 'וימת מן העם מדן ועד באר שבע שבעים אלף איש' ( שם , פסוק טו . ( והנה , בירושלים , ודווקא בה , עוצר ה' את המלאך המשחית בעם ו 'וישלח ידו המלאך ירושלים לשחתה וינחם ה' אל הרעה ויאמר למלאך המשחית בעם רב עתה הרף ידך . ומלאך ה' היה עם גרן הארונה היבסי' ( שם , פסוק טז . ( הסיפור מדגים אפוא כי ה' הוא שבחר במקום , ואכן , גד החוזה הוא המורה לדוד לבנות מזבח בגרן ארונה ( שם , יח . ( דוד בונה שם מזבח ומעלה קרבנות ( שם , פסוק כה , ( והסיפור מסתיים במלים : 'ויעתר ה' לארץ ותעצר המגפה מעל ישראל' ( שם . ( המגמה הפוליטית שמאחורי הסיפור שקופה . דוד בחר בירושלים לבירת ממלכתו המאוחדת , מפני שלא היה לה עבר ישראלי ומפני ששום יסוד מן היסודות השונים המרכיבים את ממלכתו של דוד - ישראל ויהודה — אינו יכול לטעון לבעלות על ירושלים או לזיקה היסטורית אליה . דוד ביקש לו בירה נייטרלית , ומצא בירושלים מועמדת טבעית לתפקיד זה . והנה , עם הקמת המקדש בירושלים , בירת הממלכה המאוחדת , בימי שלמה , תולה סיפורנו את קדושתה במעשה שעשה אבי הממלכה עם עצירת המגפה שאיימה על העם כולו . לסיפור זה יש תוקף כל עוד ניצבת הממלכה המאוחדת על תלה . אלא שעם פילוג הממלכה נוצר מצב חדש : ספר מלכים , שעריכתו מצדדת בזכות ממלכת יהודה ובית דוד _, מגנה את ירבעם על בחירתו _בבית אל ובדן ועל רצונו להרחיק את שבטי הצפון מירושלים י 'אם יעלה העם הזה לעשות זבחים בבית ה' בירושלים ושב לב העם הזה אל אדניהם אל רחבעם מלך יהודה והרגני ... ויעש שני עגלי זהב ויאמר אלהם רב לכם מעלות ירושלים הנה אלהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים . וישם את האחד _בבית אל ואת האחד נתן בדן' ( מלכים א , יב כז-כט . ( ראוי ליתן את הדעת על כך , שירבעם דווקא מחזיר , כמידת מה , עטרה ליושנה — משיב את ישראל לעבודת אלוהים במקומות פולחן עתיקים ומסורתיים — _לבית אל הזכורה לטוב מתקופת האבות , ולדן שראשית פולחנה כימי השופטים ( שופטים יח . ( כאשר מתנתקים בני הצפון מכית דוד , ובאמרם 'מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי , לאהליך ישראל עתה ראה ביתך דוד' ( מלכים א , יב טז , ( אזי אין בכוחו של סיפור על התקדשות ירושלים בימי דוד לקשר את שבטי הצפון לירושלים . כדי לחבב את ירושלים על לבם של בני הצפון , כדי לשכנע אותם בגדולתה ובקדושתה , יש לתלות את הקדושה בדמות המקובלת על כל פלגי האומה — באבי האומה אברהם . תשומת הלב מוסטת אפוא מן המלך הראשון אל האב הראשון . שני קטעים בספר בראשית תולים את קדושת ירושלים באברהם . הראשון שבהם הוא המעשה במלכי צדק מלך שלם ( כראשית יד יח-כ . ( שלושת הפסוקים ששולבו בסיפור
|
|