|
עמוד:15
אברהם 1 ארנן מוכן לתת לדוד את הגורן חינם , אך דוד מסרב לקבלה במתנה ומשלם תמורת הגורן . אנו יודעים את שמו של המוכר — ארונה , ואת המחיר ששולם : חמישים שקלים . בדמיון שבין סיפור גורן ארונה לסיפור מערת המכפלה חש , כנראה , בעל נוסח סיפור הגורן בדברי הימים א , כא . שם נתחזק הדמיון עוד יותר ו בעוד בשמואל ב כד מבקש דוד לקנות את הגורן 'במחיר , ' הרי בדברי הימים א , כא כד הוא מבקש לעשות כן 'בכסף מלא , ' ביטוי החוזר ללשון שבבראשית כג ט . ובכלל , השורש קנ"ה , המציין את פעולת דוד בשמואל ב , כד כא , כד , מומר פעמיים בשורש נת"ן בדברי הימים ( דברי הימים א , כא כב , כה , ( בהתאם למקובל בסיפור בבראשית . בדברי הימים נותר השורש קנ"ה רק פעם אחת ( שם , פסוק כד ) וכן מופיע שורש זה גם בבראשית כג יח . בנוסח דברי הימים יש גם עדים הנוכחים בשעת מעשה הממכר — בני ארנן . תחושת הדמיון שבין הסיפורים ניכרת בדברי רבנו בחיי , פרשן ספרדי משלהי המאה הי"ג : 'והנה אברהם שונא מתנות היה ולא רצה לקבל מתנה ממנו כי אם בכסף מלא וכן דרכם של צדיקים . וכן מצאנו בדוד המלך עליו השלום שקנה _הגרן ולא רצה לקבל מן ארונה שהיה נותן לו מתנה' ( פירושו לבראשית כג טז , עמ' רה . ( נציין , כי חז"ל חשפו את המגמה הפולמוסית של סיפורי קניין הקרקע ( להוציא שומרון , ( וראו בהם תשובה לכופרים בזכות ישראל על הארץ ו ' "ויקן את חלקת השדה וגו' , " א"ר יודן כר' סימון . זה אחד משלושה מקומות שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל לאמר גזולים הן בידכם ואלו הן מערת המכפלה ובית המקדש וקבורתו של יוסף דכתיב "ויקן את חלקת השדה" ויעקב קנה שכם' ( בראשית רבה , עט ז . ( _7 >> y של דוד עם שריונו וחרבו של גולית , מתוך פסיפס בית הכנסת במרות
|
|