|
עמוד:12
את אבני היסוד לחקר המיסטיקה היהודית בכללה . הראשון היה הפרק על ספרות זו שנכלל בספרו האנגלי "זרמים עיקריים במיסטיקה היהו דית" שיצא לאור בניו יורק ב 1941 ובמהדורות רבות לאחר מכן . השני הוא ספרו המיוחד המוקדש לנושא זה — אף הוא באנגלית — "גנוסיס יהודית , המיסטיקה של המרכבה והספרות התלמודית , " שיצא בניו יורק ב , 1960 ובמהדורה מתוקנת בשנת . 1965 ספר זה עורר תגובות רבות , הן של אהדה והן של התנגדות , בעיקר מצד חוקרים כהנס יונס , חוקר הגנוסיס הדגול , שאול ליברמן , חוקר התלמוד הגדול בדורנו , דוד פלוסר , א . א . אורבך , א . גרינוולד ואחרים . ואולם אף התגובות הרבות באופן יחסי לספרו של שלום אין בהן כדי להסביר את שאירע לאחר מכן . בעור שמבריאת העולם ועד שנת 1960 יצאו לאור שלושה הספרים המנויים לעיל ( גרץ , אודברג ושלום ) על ספרות זו , הרי מאז 1978 יוצאים לאור לפחות שני ספרים בתחום זה מדי שנה , ובשנים האחרונות — שלושה ספרים ומעלה בכל שנה . בעוד שעד לפני תריסר שנים עסקו חוקרים בנושא זה בצד מחקריהם העיקריים , שהיו בתחומים אחרים , הרי קמה עכשיו קבוצה נכבדה של חוקרים שנושא זה עומד במרכז עבודתם , והם מקדישים לו את מרבית כוחם המחקרי ואולי אף את כולו . אין עוד תחום בהיקף דומה במדעי היהדות אשר זבה להתעניינות כה רבה ולמחקר בה נמרץ בעשור האחרון . שני קווים מאפיינים מחקר זה : ראשית , עוסקים בו באותה מידה יהודים ולא יהודים בעוד שבדרך כלל מעטים הם החוקרים הלא יהודיים העוסקים בנושאים שבתולדות ישראל ותרבותו בתקופה שמן התלמוד ואילך . ושנית , המחקר הוא בינלאומי באופן מובהק . מרכזים לחקר ספרות מיסטית זו מצויים כיום באירופה — בעיקר בגרמניה , בהולנד , באנגליה ובצרפת , בכמה מרכזים בארצות הברית , ובישראל — במרבית האוניברסיטאות העוסקות במדעי היהדות . לפנינו תחום תוסס , מחךש , שמדי שנה בשנה נוספים נדבכים חדשים למחקרו בקצב שאיננו מצוי כלל בתחומי מחקר אחרים . מבחינת המחקר , המדובר הוא אפוא בתחום חדש , שפריצות הדרך והחידושים בו רודפים זה את זה במהירות גדולה מאוד , ומספרן של המוסכמות ושל ההנחות שאין עליהן ערעור — מועט מאוד . ברור מכאן שהצגת הדברים בסקירה זו היא ניסיון לשקף את מצב המחקר כיום , לפי ראות עיניו של כותב הדברים . ייתכן מאוד — אם קצב המחקר יימשך גם בעשור הבא כפי שהיה בעשור הקודם — כי יחולו שינויים מופלגים בהבנת הנושא , הן בכללו והן בפרטיו . עם זאת ,
|
|