פרק א' ספרות ההיכלות והמרכבה

עמוד:8

בתוכה המסמנים פרק חדש בתולדותיה , ולא את ראשיתה של התופעה בכללה . בזמן שהופיע לראשונה ספר הבהיר בספרד הצפונית ובפרובאנס , פעלה באשכנז תנועה דתית יהודית אחרת , שלא הייתה קשורה במישרין לספר הבהיר ולמקובליבו הראשונים , ואף היא פיתחה מערכת הגות ומערכת סמלים בתורת הסוד , שיש בהן נטייה מיסטית ניכרת . זוהי תנועת חסידות אשכנז , מיסודם של בני משפחת קלונימוס בארצות הריינוס באמצע המאה שתים עשרה ובמחצית השנייה שלה . חסידות אשכנז נתפרסמה בייחוד בזכות יצירותיה בתחום המוסר , ובעיקר — " ספר חסידים , " שמחברו הוא ר' יהודה החסיד ( שנפטר בשנת , ( 1217 ואולם יש בידינו עשרות רבות של חיבורים עיוניים בתורת הסוד שנתחברו על ידי קבוצות אחדות של הוגי דעות יהודיים באשכנז , וכמה מהם מאופיינים בסממנים מיסטיים . והנה , גם זרם זה שבתורת הסוד מכריז בפירוש על היותו המשך רציף של תורות סוד שקדמו לו . חסידי אשכנז כתבו פירושים על ספר יצירה הקדמון , ורבים מחיבוריהם הם פראפראזות , עיבודים ופירושים של חיבורים קדומים , חיבורים מתחום ספרות ההיכלות , הבולטת כל כך גם במורשת שספר הבהיר מתבסס עליה . גם חסידות אשכנז אפוא היא זרם חדש , תופעה חדשה , בתולדות המיסטיקה היהודית בשיאם של ימי הביניים , אך בתוך חידושיה היא מעידה על כך שקדמו לה נדבכים בתולדות תורת הסוד היהודית , וכי תורתה מתבססת על נדבכים אלה . המיסטיקה היהודית איננה אפוא תופעה ימי ביניימית , אלא הזרמים שהתחדשו במאה השתים עשרה הסתמכו על מקורות קודמים . מה הם מקורות אלה ? מתי צמחו , ועל איזה רקע ? מה הם איפיוניהם שבזכותם אנו מבנים אותם בשם "מיסטיקה ? " מה הייתה תרומתם של זרמים אלה ליהדות לדורותיה ? שאלות אלה יעמדו במרכז דיוננו במסגרת זו . ותחילה , דברים אחדים על תולדות המחקר בתחום זה והדעות העיקריות שרווחו על נושא זה בעבר . אוצרות כתבי היד העבריים בספריות השונות מכילים כשני תריס רים של חיבורים המכונים בפינו בשם "ספרות ההיכלות והמרכבה . " הכינוי מילסד על כך , שרבים מן החיבורים הללו מכונים בשמות הכוללים בתוכם שתי מלים אלה ; היכלות ומרכבה . יש בידינו "ספר היכלות " , " היכלות זוטרתי" ו"היכלות רבתי , " ויש בידינו "מרכבה רבה , " " מעשה מרכבה" וכיוצא באלה . רשימות של ספרים מעין אלה הגיעו אלינו מתקופה קדומה למדי — מספרות הגאונים , ובעיקר מאיגרותיו

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר