|
עמוד:7
פרק א' ספרות ההיכלות והמרכבה א . המיסטיקה היהודית ידועה בעיקר בגלל הזרם הרעיוני העיקרי המייצג אותה — הקבלה , שהשפעתה על תולדות חיי הרוח היהודיים , בייחוד במאות השנים האחרונות , הייתה גדולה עד מאוד , ותנועות רוחניות גדולות ביהדות התבססו על תורתה , ובראשן השבתאות והחסידות . ואולם הקבלה הופיעה בעולמה של היהדות רק בתקופה מאוחרת באופן יחסי — בשיאם של ימי הביניים , בסוף המאה השתים עשרה . הספר הראשון של הקבלה , "ספר הבהיר , " ששימש יסוד למשנותיהם של המקובלים במאה הי"ג , והוא כולל את הסימבוליקה המונחת ביסוד ספר הזוהר בסוף אותה מאה , לא נתחבר בצורתו שלפנינו לפני שנת 1180 בקירוב . האם זו היא ראשיתה של המיסטיקה היהודית ? האם היה נדבך קודם בתרבותנו שניתן לכנותו בשם "מיסטיקה ? " " ספר הבהיר" עצמו מעיד על כך שקדם לו שלב מורכב ועשיר של התפתחות רעיונית . עשרות פעמים הוא מסתמך על מקורות קדומים , מהם ידועים ומוכרים לנו היטב , ומהם — עלומים בפנינו . בין המקורות הגלויים בולטים בעיקר "ספר יצירה , " חיבור קדמון המתאר את בריאת העולם והנהגתו , וספרות ההיכלות , המתארת את המדורים השונים בעולם העליון ואת הכוחות הפועלים בהם . ספר הבהיר עצמו , אם כן , הוא עדות מובהקת לכך שראשיתה של הקבלה איננה ראשיתה של המיסטיקה ביהדות , אלא היא בגדר זרם חדש , תנועה חדשה , בתוך המיסטיקה היהודית . לפי עדותו של ספר הבהיר עצמו , יש לראות בקבלה התחדשות של המיסטיקה היהודית והופעת סמלים חדשים
|
|