לאחר הבחירות - מפ"ם מחוץ לממשלה

עמוד:7

כאמור נתנו תוצאות הבחירות רוב מוחלט בכנסת לשתי מפלגות הפועלים ­ מפא"י ומפ"ם ­ומפ"מ תבעה לפי זה הקמת ממשלה על בסיס של שותפות בין מפלגות הפועלים בממשלה . תביעה זו, שהיתה ברוח מאמרו של ה . ברגר ואתרים, זכתה לתמיכה גם בקרב חלקים במפא"י, אולם בן גוריון דחה אותה . בישיבת הוועדה המדינית של מפ"ם שהתקיימה ב­ 1949 . 2 . 8231­ ( מסר י . בן אהרון דו"ח משתי הפגישות עם בן גוריון וקבע שהוא מתכוון להקים קואליציה רחבה שתשאיר בחוץ את חירות והקומוניסטים . בן גוריון אמר בדבריו כי הוא מקיים את השיחות לא כחבר מפא"י אלא כמי שהוטל עליו להרכיב את הממשלה . אשר לפרוגראמה, לדעתו נתקבלה על ידי הבוחרים זו של מפא"י . חילופי דברים התקיימו גם בענייו התיקים ובן גוריון הודיע שלא יוכל לשמור על פרופורציה מתאימה בין מספר השרים של מפ"ם בממשלה ובין משקלה בכנסת . בדיון בוועדה הפוליטית של מפ"ם נטו רוב המשתתפים לחייב השתתפות בממשלה . מ . יערי חשב "שזה יהיה אסון אם לא ניכנס לממשלה . הקואליציה בין מפא"י והימין מעמידה אותנו באופוזיציה יחד עם 'חרות', אבל אתנגד להשתתפות בתנאים משפילים . . . " לעומתו חלק מ . סנה על כך שאי כניסה לממשלה הוא אסון, שכן אין תפקיד מפ"ם כמפלגת מיעוט להיות הגה ממשלתי אלא לעצור את ההשתעבדות במדיניות חוץ וברמת חייו של העובד . היו באותו דיון גם התבטאויות שליליות ביחס לסיכויי הצטרפותה של מפ"ם לממשלה . היו שחשבו שבן גוריון יסכם את המשא ומתן עם הדתיים וברגע האחרון ישאיר את מפ"ם מחוץ לממשלה . ההחלטה מאותה ישיבה היתה כי יש להמשיר במשא ומתן הפרוגראמאטי עד סופו . הצדדים לא הגיעו להסכם פרוגראמאטי, ומאחר שמפא"י דחתה את ההצעה לשותפות בין שתי המפלגות כבסיס לקואליציה בכללותה, היתה חשיבות מיוחדת למספר המשרדים שמפ"ם תקבל בממשלה ולטיבם, בהתאם למשקלה בכנסת, אולם בן גורי וו דחה במשא ומתן גם את תביעותיה אלה של מפ"ם . בינתיים הגיעה מפא"י להסכם עם הדתיים ­ והציעה למפ"ם שתצטרף לממשלה ללא הסכם פרוגראמטי קודם ובמשקל נחות של מספר השרים והמשרדים, הן ביחס למעמדה במועצה הזמנית ) עמדו להוציא את תיק העבודה מידיו של מ . בנטוב ( והן בשים לב לתוצאות הבחירות . מצב זה גרם לתגובה רגשית ומדינית חריפה במפ"ם . בן גוריון כותב ביומנו מהפגישות עם נציגי מפ"ם 14 ( כי י . בן אהרון וי . ריפטין אמרו לו כי "אינם מציעים נוסחאות אולטימאטיביות וכי יש להגיע להסכם על תוכנית פרוגראמאטית של הרוב הפועלי בממשלה," וכי על זה ענה להם כי "יש לבוא לידי הסכם עם הקואליציה כולה . יכול להיות שרק שנינו נהיה בקואליציה, אבל אם יהיו עוד מפלגות ­ יש לבוא לידי הסכם עם כולן . " מחילופי הדברים בנושאים פרוגראמטיים, המובאים על ידו, מסתבר כי יכלו להתגבר על חילוקי הדעות, מאחר שבתחום מדיניות החוץ טרם החריפו לחצי המלחמה הקרה ועם ניסוחו של בן גוריון בדבר "מדיניות של יחסי ירידות עם שתי המעצמות הגדולות, ברית יהודית­ערבית, חיזוק או"ם ושלום עולמי" יכלה מפ"ם לחיות בממשלה . לעומת זה, לפי המצוטט מהיומן, לא הגיב בן גוריון על תביעת י . בן אהרון לשלושה תיקים למפ"ם ובכלל זה תיק הבטחון או העבודה . בפגישה שניה, ב­ 1949 . 2 . ,27 התנהל המשא ומתן,לפי בן גוריון, סביב שאלת המשרדים שתקבל מפ"ם . בן גורי וו ענה לנציגי מפ"ם כי טרם שוחח עם מפלגתו בעניין זה וסירב להתחייב לסיכום חיובי של המשא ומתן . 15 ( בישיבת הוועדה הפוליטית שהתקיימה ב­ 1949 . 3 . 161 ( דיווח י . בן אהרון מהפגישה עם בן גוריון כי בן­גוריון דחה את התביעות הפרוגראמאטיות של מפ"ם, שכן, לדבריו, נכשלה עמדת מפ"ם בבחירות בעניו מדיניות חוץ והצבא, ולכן לא 13 ( אק"מ 13 י' / ,6 מחברת מס' 7 . 14 ( י . בך גררירך, מ 7ינ . ת ישראל המחודשת, כיל א', עמל 7 563­ 366 . 15 ( ר . בך גרריירך, מדיינת ישראל המחודשת, כרך א', גנמלד 368 . 16 ( אק"מ 13 י' / ,6 מחנית מספר 8 .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר