חידוש המשא ומתן ביוזמת מפא"י

עמוד:12

קואליציה לשעת חירום בלי תוכנית פרוגראמאטית מוקדמת . י . חזן שלל את המשכו של המשא ומתן, שכן איו אפשרות לתמוך בדרכה של הממשלה ואין סיכוי לשינוי אלא בקיומה של המפלגה שתלחץ על מפא"י . עמדה קיצונית המחייבת ההשתתפות בממשלה וניהול מו"מ על כר הביע ויניד . כהן . הוא סבר כי "הפרוגראמה של הממשלה היא יסוד להשתתפותנו בממשלה . הממשלה הצליחה במלחמה, למרות שאני מאשים אותה בקיצוץ הטריטוריה ובהפרעה לגיוס מלא של הכוח שהיה ברשותנו . אבל היא הצליחה, כי העם הצליח . הממשלה הצליחה בשיכון לתת דירה ליחף, הצליחה בדאגה לתעסוקה על ידי עבודות ציבוריות . . . היא מרכזת הון לאומי גדול . . . 80 % מהדברים שבהם הצליחה יבלעו את \ 20 שאיו היא מצליחה בהם . . . יש לנו פרוגראמה הנותנת לנו זכות קיום : קומונות בעולם קאפיטליסטי . . . מאקסימום כוח להסתדרות, לקואופרציה, להגברת עשיה לאומית­התיישבותית . יש לנו זכות קיום באי הסכמתנו להורדת שכר הפועל . יש לנו מקום בממשלה כדי להבטיח שהפרוגראמה שלנו תהיה נתונה יותר להגשמה וכדי לרסן את הכוחות האחרים . זה יתן לנו אפשרות להיכנס לצבא, למשרדים . . . אי שיתופנו מביא נזק למדינה ולממשלה, ואילו לנו, למפלגה, הנזק גדול יותר" . גם יצחק טבנקין תבע שלא להגיב בעניו המשא ומתן לפי התרשמות רגעית . " . . . קביעת דרך שלי נובעת מתוך הצורך של ארבע השנים הקרובות להשתתף בשלטון על הארץ, על העליה וקליטתה . . . אנו מאבדים אפשרות להיות כוח משפיע . אופוזיציה מוכרחה להיות במנוגד לכל מה שעושה הממשלה . ממשלה שמשתתפים בה מפא"י, מפ"ם והפועל המזרחי יש לה פרוגראמה . האם קיימת סכנה שנתבטל בה ? והאם נוכל להילחם יותר כשנהיה בחוץ ? " ­ שאל יצחק טבנקין . בסיכום נדחתה ברוב של שנים­עשר קול נגד שמונה הצעתו של י . בן אהרון על כניסה לממשלה בלי תוכנית מוסכמת והבטחת חופש הצבעה לסיעה בכנסת . להצעת א . ציזלינג לבחון אם מפא"י מוכנה להסכים להצעות בן אהרון הצביעו שנים­עשר בעד ושנים­עשר נגד . נדחתה ההצעה האומרת, שלאחר שלא נתקבלה במשא ומתן שום תוכנית מינימום רואה מפ"ם את המשא ומתן כגמור . נתקבלה הצעה לערוך את ההצעות למפא"י בבקשת תשובה מהם . בדיווחו למזכירות מפא"י ב­ 1949 . 11 . 17 מסר ז . אהרונוביץ כי תנאי מפ"ם להצטרפותה לקואליציה אומנם כללו דרישות בדבר בניין צה"ל בהישענות על המשקים כגורם מרכזי, שלא להוריד את אחוז תוספת היוקר עד לבדיקת המדד, להטיל מס על הרכוש ולהתחייב לעצמאות במדיניות החוץ, אולם ניסוחן של דרישות אלה מאפשר למפא"י לענות על כמה מהן תשובה חי ובית . 31 ^ במועצה השלישית של מפ"ם, שהתקיימה ב­ 1949 . 11 . 82­ 25 ? 3­ ( אמר י . גלילי בדיון המחודש בשאלת המשא והמתן עם מפא"י,שלא הספיקו להשלים את המשא ומתן ולכן אין מובאת הצעה למתן תשובה חיובית למפא"י בדבר השתתפות בממשלה . עם זה, הוסיף, "לא נשמעה שום הודעה שאין אנו יכולים להיות באופוזיציה . נשמעה הערכה שאין אנו צריכים להיות באופוזיציה . הממשלה הזאת היא המכשיר המרכזי לביצוע המהפכה העברית והסוציאלית . אם המהפכה מתחילה מעליית היהודים לארץ, הממשלה היא המכשיר המרכזי לביצוע . . . האגרת שלנו למפא"י איננה תוכנית מינימום . יש בה מיצוי הפרוגרמה של מפ"ם . אינני שייך לאלה המדמים לראות על שולחננו יונים צלויות בעקבות כניסתנו לממשלה, אבל אני שואל : האם יש מי שמתחרט על כך שהיינו בממשלה ? . . . יש שורר, של דברים שלא היינו יודעים אותם אילו לא היינו בממשלה . האם על ידי כך שהיינו בממשלה התחסלנו ? מה אנו עומדים לעשות כאופוזיציה ? שום דבר לא יימחק ממפ"ם על ידי זה שנהיה בממשלה . אבל אם נהיה בחוץ, יש פרוצסים שידחו אותנו" . לסיכום הדיון הציע י . גלילי : "המועצה מחליטה כי מטרות המפלגה ומקומה בתהליך הגשמת הציונות הסוציאליסטית, קיבוץ גלויות, הבטחת מעמדו של הפועל מחייבים את ההשתתפות בממשלת ישראל" . "המועצה שמעה דו"ח מהמשא ומתן ומחליטה להטיל על הוועדה המדינית להמשיך במשא ומתן בדבר המצע להשתתפות בממשלה ולהביא את תוצאותיה להכרעת המועצה" . י . חזן אמר בסיכום הדיון, כי איננו מקבל את 31 ( נ"נ, חטיבה ,2 49 / 24 . 32 ( אק"מ 13 י' / 3 . 12

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר