פתח דבר

עמוד:10

הפסיכואנליטיקאי הצרפתי ז'אק לאקאן טבע את המונח איווי, המבטא רצון ( אהבה ) שמצוי מעבר לתשוקה אבל לא בלתי קשור אליה, והוא מה שמכוון את האנליטיקאי הלקאניאני בפעולתו . הסינטום, מונח נוסף שטבע לאקאן, הוא גלגולו של הסימפטום שממנו סובל הסובייקט לאחר שעבר טרנספורמציה, אם דרך אנליזה או אם דרך ידע‑‑עשות ( savoir faire ) סינגולרי, שמאפשר לו להפוך את הסימפטום שלו למשהו אחר וכך גם לקשור מחדש את גופו הסמלי, הדמיוני והממשי שעליו אפרט בהמשך . בספר שלפניכם אני מבקשת להציג תאוריה על אודות הקנאה באמצעות כתביהם של הפסיכואנליטיקאים זיגמונד פרויד, ז'אק לאקאן ומישל מונטרליי ובאמצעות יצירותיהן הספרותיות של אוליביה שייקספיר ( Shakspear ) ומרגריט דיראס ( Duras ) . התאוריה הפסיכואנליטית על אודות הקנאה מתנסחת בספר זה מחדש למקרא יצירותיהן של סופרות יוצאות דופן אלה . מטרת הספר לנסות לפענח משהו מן הקנאה ולתאר את מאפייניה, את המנגנונים הנפשיים שלה ואת השפעותיה האפשריות על חיי הסובייקט, בין היתר ביחסים בין האם לבת, בין הבת לאב, בין אחים ואחיות, ביחסים הדמיוניים עם "האחרים הקטנים" השונים, בין בני זוג ובלב אובייקט סיבת האיווי . ההיכרות שלי עם אוליביה שייקספיר החלה דרך המשורר האנגלי ויליאם בטלר ייטס ( Yeats ) . נמשכתי אל כתיבת השירה שלו, אבל חיפשתי, בלי לדעת מה אני מחפשת, משהו מעבר לה . כך גיליתי את אוליביה שייקספיר, המוזה שלו, אהובתו הנצחית וסופרת עם כישרון נדיר . יצירתה של שייקספיר נכתבה בסוף המאה ה‑‑ 19 ויצאה שוב לאור רק לפני כמה שנים . למרגריט דיראס יש מקום מיוחד בליבי, שכן התחלתי לתעות בשבילי הפסיכואנליזה יחד עם קריאת סיפורה שבי הקסם של לול ו' שטיין ( Le ravissment de Lol V . Stein ) ונשביתי בקסמי כתיבתה, עוד לפני שידעתי שלאקאן כתב עליה מאמר מיוחד ועוד לפני דנה תור - זילברשטיין 10

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר