|
עמוד:12
12 ענר גוברין הפסיכואנליטית הבין-תחומית באמצעות דיאלוג פורה בין הפסיכואנליזה לדיסציפלינות אחרות . עשרת המאמרים המכונסים באסופה זו מדגימים את קשרי הגומלין העשירים בין האנליטי ובין החוץ-אנליטי . אסופת המאמרים מציגה קשת רחבה של נושאים ומגוון שיטות מחקר ודרכי התבוננות בין הפסיכואנליזה לבין גופי ידע ותרבות אחרים . חוקרים צעירים לצד חוקרים בעלי מוניטין פורשים בפנינו פרספקטיבה רב-זוויתית רחבה של האנליטי בתוך התרבותי-חברתי ושל התרבותי-חברתי בתוך האנליטי . הכותבים מתייחסים למגוון רחב של נושאים בשלושה תחומים : ספרות, חברה ופילוסופיה . הבאתם בכפיפה אחת מגלה מארג מורכב של קשרים ונקודות השקה ביניהם, החל בניתוח יצירות ספרותיות, עבור בעיסוק בחברה הישראלית, בצרכנות ובקפיטליזם וכלה בניסוח פרשנות חדשה לתיאוריות פסיכואנליטיות מרכזיות דרך גישות פילוסופיות שונות . מירב רוט, במאמרה "הטוב, הרע והנערה - התבוננות בדחף החיים ובדחף המוות בסיפור 'הרוזן החצוי' מאת איטאלו קאלווינו", חוקרת ביסודיות מעמיקה את גלגולי דחף החיים ודחף המוות ביצירתו של קאלווינו . במרכזו קורותיו של אציל אשר גופו נחצה לשניים בעקבות פגיעת תותח - פלג גוף אחד מרכז את כל הטוב שבאדם, ופלג הגוף האחר מכיל את כל הרע . הגלגולים שדמות זו עוברת עד לסוף שבו רופא תופר את שני החלקים זה לזה משמשים את רוט כדי להדגים את אופייה הדואלי של הנפש, המושתת על שני דחפים מולדים מנוגדים שנאבקים זה בזה לאורך כל החיים : דחף החיים ודחף המוות . כפי שרוט מראה, הסיפור נראה כלקוח מטקסט קלייניאני . הרוזן אומר : "יופי וחכמה וצדק קיימים הם אך ורך בתוך מה שנקרע לגזרים" . רוט טוענת כי נדיר מאוד שנמצא מופע טהור של דחף החיים או של דחף המוות . אנו פועלים מתוך מיזוג כזה או אחר של שני
|
|