דברי מבוא

עמוד:13

דברי מבוא 13 מתברר אפוא כי כבר לפני יותר מאלף וחמש מאות שנה הושמעה טרוניה מפיו של פגאני נגד קיפוח מרביתה של האנושות : מדוע העניק אלוהי העולם כולו רק לעם היהודי את התורה הגואלת לצד ההתגלות הנבואית, והותיר את מרבית בני האדם בנחיתותם התרבותית כעובדי אלילים ? במילים אחרות : הזכות היתרה צומצמה לאוכלוסייה מוגדרת במקום, בלי לשתף בכך את שאר הבריות ברחבי העולם הגדול . ניתן להוסיף על כך כי גם מוסריותה של בשורת ההתגלות לוקה בפגם במישור הזמן, שכן היא תמיד תופץ באיחור-מה, והנחלתה בקרב האנושות כולה מותנית גם ברצונם הטוב של הזוכים המקוריים לטרוח ולעשות 6 אך יתרה מכך, דווקא היהדות בהקשר זה נושאת באשמה מיוחדת זאת . בהיותה נטולת פעלתנות אוניברסלית, בשונה מן הנצרות המיסיונרית . יש לציין כי גם האסלאם ראה עצמו כדת אוניברסלית במקורה, ועל פי הקוראן נאמר למוחמד מפורשות : "לא שלחנוך כי אם אל כלל האנשים" ( סורה 34 , 28 ) . לטענה בדבר אפליה זאת של שאר האנושות באה כנראה להגיב דרשתם הידועה של חז"ל לפסוק : "וַיֹּאמַר : ה' מִסִּינַי בָּא, וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ, הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן, וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ, מִימִינוֹאֵשׁדָּת לָמוֹ" ( דברים לג ב ) : כשנגלה הקדוש ברוך הוא ליתן תורה לישראל — לא על ישראל בלבד הוא נגלה אלא על כל האומות . תחילה הלך אצל בני עשיו, אמר להם : "מקבלים אתם את התורה ? " אמרו לו : "מה כתוב בה ? " אמר להם : "לא תרצח ! " ( שמות כ יב ) אמרו : "כל עצמם של אותם האנשים ואביהם רוצח הוא, שנאמר : 'והידים ידי עשו' ( בראשית כז כב ) 'ועל חרבך תחיה' ( בראשית כז מ ) " [ . . . ] הלך אצל בני ישמעאל, אמר להם : "מקבלים אתם את התורה ? " אמרו לו : "מה כתוב בה ? אמר להם : "לא תגנוב" ( שמות כ כב ) , אמרו לו : "כל עצמם — אביהם ליסטים היה, שנאמר : 'והוא יהיה פרא אדם' ( בראשית טז יב ) " . וכן לכל אומה ואומה, שאל להם אם מקבלים את התורה [ . . . ] כך ישראל קבלו את התורה בפירושיה ובדקדוקיה . אף אותם שבע מצות שלא יכלו בני נח 7 לעמוד בהם ופרקום — באו ישראל וקבלום ( ספרי דברים שמג ) . 6 ראו לקמן בפרק המוקדש למשנתו של משה מנדלסון . 7 ראו גם : "אומרים לפניו : רבונו של עולם, כלום נתת לנו ולא קיבלנוה ? [ . . . ] מלמד שהחזירה הקב"ה על כל אומה ולשון ולא קבלוה, עד שבא אצל ישראל וקבלוה [ . . . ] כלום קיבלנוה ולא

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר