תקציר

עמוד:8

8 מחקר מדיניות 177 | גשר לעתיד : שנת מעבר כאמצעי למוביליות כלכלית – חברתית ולחברה הישראלית . השירות הצבאי נעשה בשנים האחרונות למסלול אטרקטיבי אפילו עבור חלק מהצעירים החרדים, משום שהוא מקנה לצעירים אלו כישורים ויכולות התורמים לניידות החברתית והכלכלית שלהם . סביב השירות הצבאי — כחלופה לשירות וכהכנה אליו — התפתח במהלך השנים מנעד רחב של תוכניות "שנת מעבר" למגוון אוכלוסיות במימון המדינה, ובראשם מסלול השירות הלאומי-אזרחי ההתנדבותי . מסלול זה התפתח כאלטרנטיבה לשירות הצבאי עבור בנות יהודיות דתיות, וכיום הוא מאפשר לצעירים וצעירות שקיבלו פטור משירות צבאי או שלא נקראו כלל לשירות סדיר, להתנדב למען הקהילה, לצד חיזוק יכולות מקצועיות והכנה לתעסוקה עתידית . נוסף על כך התפתחו מסלולי "שנת שירות" ו"מכינות קדם-צבאיות" לפני השירות למעוניינים בכך, מסלולים מבוקשים הכוללים שירות למען הקהילה ופעילויות חינוכיות, ערכיות ולימודיות במגוון רחב של מסגרות ותכנים ועבור מגוון אוכלוסיות . לפי הנתונים שבידנו, כ- % 97 משנתון של בני ובנות 18 יהודים שאינם חרדים פונים לשירות צבאי או לשירות לאומי-אזרחי, וכ- % 10 מכל שנתון פונים תחילה לשנת שירות ולמכינות קדם-צבאיות . יש לציין שלאחר השחרור מהשירות רבים מהצעירים היהודים יוצאים ל"טיול הגדול" שאחרי הצבא, שהוא פסק זמן ושלב התנסות נוסף במעבר לבגרות, לפני ההשתלבות בלימודים אקדמיים ובתעסוקה . מסלול חייהם של צעירות וצעירים ערבים בישראל, לעומת זאת, שונה בתכלית . הם אינם נקראים לשירות צבאי, ומיעוטם — כ- % 9 משנתון ממוצע של בני 18 — פונה לשירות הלאומי-אזרחי ( שיעור שנשאר יציב יחסית בשנים האחרונות וכולל בעיקר נשים ערביות ) , בין השאר, בשל ההתנגדות ההיסטורית של המנהיגות הערבית לשירות זה . מרבית הגברים הערבים הצעירים פונים לאחר סיום לימודיהם בתיכון לשוק העבודה, ורבים מהם משתלבים במשרות בשכר נמוך וללא אופק תעסוקתי, ושיעור גבוה יחסית מהם — כ- % 30 בגילים 19 – 21 — נותרים "חסרי מעש" — אינם לומדים ואינם עובדים . הנשים הערביות הצעירות פונות בשיעורים גבוהים יותר ללימודים על-תיכוניים וגבוהים, אך שיעור ניכר גם מהן — כ- % 40 בגילים אלו ( וגבוה יותר בטווח גילים מבוגר יותר ) — נשארות בבית בחוסר מעש . גם השתלבותם של צעירות וצעירים ערבים בלימודים גבוהים איכותית פחות ( פערים גדולים יותר בקרב בנים ) , והדבר ניכר בשיעורי נשירה גבוהים יותר, במשך לימודים ארוך יותר וכדומה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר