מבוא

עמוד:13

חשיבה מקרטעת 13 של מבחני בגרות בישראל בשישה מקצועות ליבה : תנ"ך, אזרחות, לשון והבעה, ספרות, היסטוריה ומתמטיקה . פרק 6 מציג ניתוח של חשיבה יצירתית בספרי לימוד במתמטיקה בחינוך היסודי . פרק 7 מציג ניתוח של ביצועי הבנה בספרי הלימוד במתמטיקה בכיתות ד' וח' . הפרק משווה בין ספרי לימוד שנכתבו בעברית ותורגמו לערבית לבין ספרי לימוד שנכתבו במקור בערבית עבור תלמידים מהחברה הערבית . פרק 8 מתבסס על השוואת ספרי הלימוד במתמטיקה המוצגת בפרק ,7 ומראה את הקשר בין רמות החשיבה הנדרשות בספר לבין הישגים לימודיים של תלמידים . הפרק מדגיש את חשיבות שילוב החינוך לחשיבה במסמכי תוכניות לימודים ואת הקשר שבין מסמכים אלה לאינטראקציה ההוראתית בכיתה . פרק 9 משווה בין סוגי ורמות החשיבה הנדרשים בשאלות במבחני המפמ"ר ( מפקח מקצוע ראשי ) במדעים לבין אלו הנדרשים במבחני פיז"ה ( PISA ) . הניתוח המוצג מעלה שאלות באשר לדגשים בתוכנית הלימודים במדעים בישראל . השער השלישי מסכם את התובנות שעלו מתוך המחקרים שהוצגו בשער השני . פרק 10 דן בממצאי המחקרים, מציג תובנות ומסקנות ומתייחס להיבטים שונים באופן אינטגרטיבי תוך כדי דיון בהשלכות של מסקנות אלה על תחומים כגון מדיניות, ריכוזיות, היבטים אפיסטמיים ועוד . הספר נסמך על שנים של מחקר בתחום תוכניות הלימודים בישראל . מדובר בתחום דינמי המשתנה באופן עקבי בהתאם למגמות ולחידושים בעולם בכלל ובתחום החינוך בפרט . המסמכים שנותחו הם המסמכים המעודכנים ביותר שהיו בנמצא בעת כתיבת הפרקים השונים בספר . ייתכן ( ואף מצופה ) שמאז כתיבת כל פרק ועד פרסום הספר, ואף לאחר פרסומו, נערכו שינויים בתוכניות הלימודים . מערכת החינוך היא דינמית, וחשוב שתוכניות הלימודים ישתנו ויתעצבו בהתאם למגמות,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר