|
עמוד:13
13 מבוא בסביבה דינמית ומשתנה . ארבעת הכוחות הבסיסיים הפועלים במערכת מסבירים גם את הדחפים בעולם החי ואת המוטיבציות בעולמם של בני אדם . פרק 9 דן במרכיב השלישי של המודל ועונה על השאלה כיצד המידע שבמערכת עובר סינון ומתגבש באמצעות תהליכים של בחירה אופטימלית ומשמעותית, כלומר על פי היות הדבר הנבחר בעל ערך למערכת הנדונה או למערכת גדולה ממנה שבתוכה היא מצויה ומתפקדת . פרק 10 עוסק במרכיב הרביעי של המודל . שלושת המרכיבים הראשונים של המודל מאורגנים יחד במבנה המכונה פעימת מידע . בפרק יודגם כיצד פעימה זו חוזרת על עצמה במערכות בקני מידה שונים ( באופן פרקטלי ) , ובאופן ייחודי המאפיין כל מערכת . פעימות המידע מסבירות כיצד ניתן ליישב בין ראיית המערכת כמבנה וכתהליך, וכיצד ניתן להסביר את הקשר הבלתי נפרד שבין כל מערכת לסביבתה ואת יכולות ההשתנות של המערכת בהתאם לשינויים שמתרחשים בסביבתה . פרק 11 מראה כיצד ניתן לנתח מערכת כלשהי באמצעות המודל בשלמותו . המערכת אותה בחרנו להביא כדוגמה היא מערכת העין . הפרק מציג גם תובנות כלליות על המודל ועל דרך גיבושו . חלק ג׳ של הספר מוקדש לאפשרויות ליישום המודל יישום עיוני ומעשי . בחלק זה ארבעה פרקים : פרק 12 , שנכתב בשיתוף פרופ׳ יעקב שהם, מראה כיצד המודל לארגון מידע יכול לשמש מבנה בסיסי משותף המבליט את הדמיון בין תופעות שנראות שונות באופן מהותי . הפרק עוסק בהבנת המשותף בין מערכות שונות בעולם החומר ובעולם הרוח . הדוגמאות מהתחומים השונים תמחשנה כיצד המודל ומרכיביו השונים יכולים להבליט קשרים בין מערכות שכל אחת מהן עומדת כביכול לעצמה . פרקים 13 – 15 עוסקים ביישומים המעשיים של המודל . בפרק 13 נראה כיצד המודל יכול לשמש מתודולוגיה מובנית, דרך פרקטית ויעילה לבנייתה של גישת התערבות מעצימה וסלוטוגנית ( בונת כוחות ) בתחום הפסיכולוגי, החברתי והחינוכי ( גישת גבהי״ם ) . בפרק 14 נראה כיצד מיושמת גישת גבהי״ם בתכנית הורי״ם – תכנית לטיפוח מיומנויות הורים ולקידום יכולות של ילדים במסגרת המשפחה . פרק 15 שנכתב בשיתוף ד״ר נעמה שלם, מדגים כיצד המודל וגישת גבהי׳ם יכולים לשמש כלי מנחה לשיפור דרכי הוראה , לטיפוח כישורי למידה ולהשבחת מיומנויות חקר וארגון מידע .
|
|