מבוא

עמוד:12

12 שמאי גלנדר 12 הדתיות של המקרא . לפיכך נדמה שאין לייחס חשיבות רבה מדי להשפעותיהם של המיתוסים מן המזרח הקדום או לפולמוס הסמוי עם מיתוסים אלה . אם ננקוט קריאה צמודה של הטקסט המקראי יתברר שהזיהוי של מוסכמות קדומות במוטיבים, בתבניות, במטבעות לשון ובסמלים חשוב בעיקר מפני שהוא מאפשר לקורא לעמוד על מידת מקוריותו של הטקסט שלפניו . כאשר טקסט מסוים סוטה מתבנית מוסכמת 13 או מסוגה רווחת יש בכך כדי לרמוז על רעיון או על מסר מקורי . זהו גם הנושא שבו חקר הצורות ( form criticism ) וחקר תולדות המסורות ( tradition - historical studies ) חייבים לחבור זה לזה . זאת משום שכדי לזהות רובד מסוים יש להבין הבנה מלאה של הרעיונות 14 ולתפוס את משמעותו של טקסט כלשהו בצורתו הנוכחית . הפרשנים חלוקים בדעותיהם בשאלה אם מקורותיו של בראשית 15 יתרה מכך,א – יא טמונים במיתוסים השונים של המזרח הקדום . 12 . ראו להלן בנספח 2 עיון בבראשית ו א – ד . ראו בייחוד Levy - Strauss, Structural Anthropology ( 1963 ) pp . 631 – 632 . לדעתו של לוי – שטראוס המקרא, המשתמש ללא ספק במרכיבים מיתולוגיים, שואל אותם מן המיתוסים ומעניק להם משמעות שונה לחלוטין מזו שבמקורותיהם . עורכי המקרא שינו מרכיבים מיתולוגיים אלה כדי ליצור יצירה אינטלקטואלית חדשה . 13 . ראו פגיס, חידוש ומסורת ( 1976 ) עמ' 160 - 170 . כמו כן ראו Alter, Biblical Narrative ( 1981 ) pp . 47 – 62 . 14 . ראו 22 – 21 . Gottwald, Hebrew Bible ( 1987 ) pp . לדעתו של Gottwald גם כאשר ביקורת ההיסטוריה חורגת מחקר המקורות כדי לכלול גם את המסורות שבעל פה, את חקר הצורות ואת חקר תולדות המסורות, היא מתמקדת בשיקולים ספרותיים המאפשרים לשחזר את ההיסטוריה ואת האמונה . לקריאה על תרומות מחקר בן זמננו לתורת המקורות ראו - Radday Shore, Authorship Study ( 1985 ) וראו שם ) 1985 ( " Talmon , " Evaluation . טלמון מעמת את מסקנותיהם עם אלה של Chnique , הטוען שמחקרו מבסס את הנחותיה של תורת המקורות . 15 . הבדלי הגישות בדבר ההשפעות המסופוטמיות בולטים בייחוד בסיפור

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר