פרולוג

עמוד:14

14 ארי קטורזה אירועים היסטוריים מגוונים שעיצבו את החברה האמריקנית לאחר מלחמת העולם השנייה . המאבק למען צדק חברתי לאורך המאה ה – 20 התקשר לפעילות של יהודים במוזיקה . רבים מהשירים שנכתבו, הופקו והופצו על ידי יוצרים ומפיקים מוזיקליים יהודים — החל בקלאסיקות מחזות זמר, דרך להיטי בלוז – גוספל של מבצעים אפרו – אמריקנים וכלה בפואטיקה גבוהה מעידן הרוק — הושפעו באופנים מגוונים מהשיח הציבורי על אודות המאבק לשוויון זכויות שנרקם בהדרגה לאורך המאה . הדגש הוא על הקשר ; אין זה אומר שהשירים השפיעו על דרך או על פעילות המאבק לשוויון זכויות . עם זאת, במקרים מסוימים הלהיטים הפיצו וייחצנו להמונים את הרעיונות של שוויון זכויות, פתיחות תרבותית, דימוי של "אמריקה אחרת", אחווה גזעית, ואת קסמה והכריזמה של התרבות האפרו – אמריקנית . בכך הם השפיעו בהדרגה על התרבות הפופולרית . הם גם נטלו חלק במשא ומתן המתמשך על הדומיננטיות ההגמונית של התרבות הוואספית . המאה של שקיעת הוואספים הוא היה אמור להיות האיש שלהם . עשוי ללא חת לכל מטרה, אמיתי ותלת – ממדי . הוואספ ( WASP ) — המודל המיתולוגי שמוצאו אנגלו – סקסי, פרוטסטנטי ולבן — היה האיש שבנה את המדינה והחזיק אותה יחדיו, והיה מה שכל מהגר צריך להיות, בעודו מאמין באפשרויות הבלתי נדלות העומדות בפני האדם . אולם המאה ה – 20 אופיינה בערעור המתמשך על המעמד ההגמוני של הוואספים . שבר החלום הליברלי של שנות ה – ,60 התפוררות קואליציית 7 המיעוטים ומשבר האמון בכור ההיתוך הוואספי תרמו לכך . בניגוד לתובנות המפורסמות על אודות "הדרך המיוחדת" שבה נוצרה האמונה האמריקנית כדרך חיים חדשה המעניקה, לראשונה

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר