פרולוג

עמוד:10

10 ארי קטורזה ניהלו אולמות וודוויל ומועדוני בידור, הקימו חברות ניהול מוזיקה דומיננטיות, פתחו חברות תקליטים קטנות ושלטו על תאגידים מצליחים . בזמן שאירופה הפכה לאדמת דמים אומללה, מהגרים יהודים וצאצאיהם באמריקה כתבו, הלחינו, עיבדו והפיקו את המיטב של המוזיקה האמריקנית . המלחין הגרמני ריכרד וגנר אולי האשים את היוצרים היהודים כאחראים על כל מה ש"בינוני" במוזיקה של המאה ה – ,19 אבל במעין נקמה קולקטיבית לא מתכוננת ולא מודעת לעצמה, יהודים באמריקה כמו המציאו מחדש את המוזיקה . הם היו אחראים להמנוני ראגטיים פופלריים, מחזות זמר רבי – מכר בברודוויי, פסקולים לתעשיית הסרטים, אופרות ג'אז פורצות דרך, ושירי בלוז ורוק פואטיים למען צדק חברתי . דרך המוזיקה הם היו יכולים לבנות את אמריקה כפי שהם היו רוצים לחוות אותה : ליברלית, רב – תרבותית וקוסמופוליטית, המקום שבו כל אדם, לא משנה מה צבעו ודתו, יקבל הזדמנות, כפי שהטיף אחד משיריו של ג'ורג' גרשווין, לבנות מדרגות לגן עדן . המסע של היהודים אל פסגת היצירה המוזיקלית האמריקנית היה לאורך כל הדרך בדו – שיח, תחת השראה ושיתוף פעולה עם מיעוט אחר : האפרו – אמריקני . הדוגמאות הן כמעט אינסופיות : עוד לפני מלחמת העולם הראשונה, כותב השירים ישראל "איזי" ביילין, הידוע לעולם כארווינג ברלין ( Berlin ) , הימם את אמריקה במוזיקת ראגטיים סינקופטית, שהתבססה על ריקודים אפרו – אמריקניים לכדי טירוף פוסט – ויקטוריאני . הזמר אל ג'ולסון ( Jolson ) , שנולד כאסא יואלסון בליטא, עטה את מסכת הבלאקפייס מינסטרלס השחורה, והציג לעולם בשלהי שנות ה – 20 העליזות את הקומפלקס האתני והגזעי בסרט המדבר זמר הג'אז . המלחין ג'רום קרן ( Kern ) והתמלילן אוסקר המרשטיין השני ( Hammerstein II ) שינו בחצי השני של שנות ה – 20 את פני המחזמר האמריקני עם Show Boat , יצירה על העבר האמריקני, עירוב גזעים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר