|
עמוד:14
14 טל בן - צבי פחות נרטיבית וישירה במסריה . למרות הזיקה המשותפת לארץ ולמרות האבל, הצער ולעתים גם הזעם המשותפים על אובדנה בנכבת 1948 ועל המצב שאליו נקלע העם הפלסטיני בעקבותיה, גם ההדגשים האמנותיים אינם זהים בכל המקומות : האמנות הקאנונית מדגישה בשלב הראשון, בוודאי יותר מזו של יוצרים שנולדו ו / או גדלו והתחנכו בישראל, את הסבל הפלסטיני, ומייצגת אותם באמצעות דמותם ומצוקתם של פליטי 1948 ומסעם לגלות ( שנות ה- 50 עד אמצע שנות ה- 60 ) , ובשלב מאוחר יותר מתמקדת בתיאורים נוסטלגיים, אלגוריים, מטפוריים וארכיאולוגיים של "המולדת האבודה" או "גן עדן האבוד" ובקריאה למאבק, מזוין ואחר, על החזרתה ועל החזרה אליה ( אמצע שנות ה- 60 ואילך ) . יתר על כן, אמנות זו מבקשת להעביר לציבוריה מסר מקובל, מוסכם ומזוהה על נקלה הפורט על נימי הזיכרון הקיבוצי והאישי ומעורר תגובות רגשיות ברוב המקרים . מנגד, יצירתם של האמנים הפלסטינים אשר נולדו ו / או גדלו בישראל מוקדשת בעיקר לתיאור פלורליסטי ורב-משמעי יותר של סבל הנשארים ומתייחסת רק בשוליה לפליטים ולמסעם לגלות, בעיקר ככל שדברים אמורים ביצירתו של עבד עאבדי . כמו כן, ככלל אמנים אלה אינם נדרשים לתיאורי גן עדן האבוד, התקווה לגאולתו והמאבק על החזרתו או על החזרה אליו, שנבעו מחוויות הגלות, החיים במחנות פליטים והוויית הכיבוש . ברובם המכריע של המקרים, הם מייצגים בעבודותיהם את תוצאות הנכבה מבחינתם של ערביי 1948 או ערביי ה"פנים" שהפכו למיעוט בארצם, ובעקיפין גם את חתירתם להשוואת זכויותיהם לאלה של היהודים החיים בישראל . כך, במקום נופים מטפוריים, אלגוריים ואידיליים של הארץ, אנו מוצאים בעבודותיהם נופים ממשיים או מופשטים, הנושאים כולם את חותם הטראומה שעברה על הנשארים והמעידים עליה באמצעות שיממונם ועציהם הכרותים או מכילים רמיזות למוות ולחידלון ( וליד אבו-שקרה, אוסמה סעיד ואבראהים נובאני ) ; נופים המסמנים את המאבק על אדמות הארץ ואת מחירו ( עבד עאבדי ) ; נופים המסגירים את האלימות המוסיפה ללוות את חייהם כאן אפילו במקומות בלתי צפויים כגון חוף הים ולב הים ( אסד עזי ) ; ויסודות של הנוף המבטאים את תחושת העקירה שהם חשים בארצם-שלהם ואת נחישותם להיאחז בה למרות הכול ( עאסם אבו שקרה ) . קיצורו של דבר, בעוד שהאמנות אשר נוצרה מחוץ לגבולות ישראל מציגה דימויים ליריים - אידיאליים, אוטופיים, אלגוריים, סימבוליים, מטפוריים ומדומיינים - של פלסטין שהייתה או פלסטין של החלומות, על נופיה, נשותיה ואנשיה, חלק חשוב מיצירתם של האמנים היוצרים בישראל מעוגן בנופיה
|
|