מבוא

עמוד:13

מבוא | 13 ומתוך כך היחסים בין בני המשפחה תופסים משמעויות שונות בהקשרים תרבותיים והיסטוריים שונים . זאת ועוד, המשפחה נטועה בסביבה שיש בה הסדרים חברתיים, תרבותיים, דתיים, כלכליים ואף פוליטיים נתונים, ואלה לא רק מקנים לה את אופייה המקומי אלא אף מתעצבים ומשתנים בגינה . הכרה בנסיבות החברתיות והתרבותיות שבבסיס התגבשותם והתנהלותם של תאים משפחתיים מסייעת לנו לעמוד על פניהם השונים וסוגיהם השונים של היחסים בקרב חבריהם . ואולם הכרה זו איננה שלמה ללא תפיסת המשפחה כמעין קהילה זוטא הנסמכת על מכלול רחב של ערכים ודפוסי התנהגות משותפים, קהילה אשר היחסים בין חבריה נרקמים על מצע של רגשות, ציפיות ועקרונות מוסר . במשפחה אנו יכולים אפוא לזהות מעין מערך מיקרו-קהילתי המשקף במידה רבה את דפוסיה החברתיים וערכיה של הקהילה האם, בין שהיא קהילה דתית ובין שהיא קהילה אתנית או תרבותית וכיוצא בזה . עם זאת, המושג 'משפחה' ונגזרותיו משמשים גם לתיאור קשרים בין דמויות אשר הקשרים ביניהן אינם בהכרח ביולוגיים או משפטיים . על כן, עצם התובנה שהמושג מלמד על קשרים בין-אישיים ובין-קבוצתיים ונושא בד בבד גם מכלול רב ומגוון של משמעויות — חברתיות, פוליטיות, תאולוגיות, תרבותיות, משפטיות ואחרות — מלמדת על חשיבותה של המשפחה כזירת מחקר מרתקת . באמצעות זירת המחקר הזאת ננסה לבחון לא רק את סוגי המשפחות ואופני המשגתן, אלא גם את עולמם של חבריהן . משפחה היא מסגרת תוחמת . אחד האמצעים להבניית גבולותיה הוא זיקה — זיקת דם, זיקה לאבות קדמונים . עם שובם של גולי בבל לארץ ישראל במאה השישית לפנה"ס, זיקותיהם הגנאלוגיות של השבים הן אשר עמדו כחיץ בינם ובין סביבתם . 11 אמצעי נוסף להבניית המסגרת המשפחתית הוא קדושה . כך במשנה : אמר רבן שמעון בן גמליאל, לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהם בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולים, שלא לביש את מי שאין לו . וכל הכלים טעונין טבילה . ובנות ירושלים יוצאות וחונות בכרמים . ומה היו אומרות, בחור, שא נא עיניך וראה, מה אתה בורר לך ; אל תיתן עיניך בנוי, אלא תן עיניך במשפחה [ . . . ] וכן הוא אומר, 'צאנה וראינה בנות ציון, במלך שלמה — בעטרה, שעיטרה לו אימו ביום חתונתו וביום שמחת ליבו' ( שיר השירים ג, יג ) : 'ביום חתונתו', זה מתן תורה ; 'וביום, שמחת ליבו', זה בניין בית המקדש . שיבנה במהרה בימינו אמן ( משנה, תענית ד, ח ) . 12 11 על אודות הרפורמות הגנאלוגיות של עזרא ונחמיה עיינו C . E . Hayes, Gentile Impurities and Jewish Identities : Intermarriage and Conversion from the Bible to the Talmud , Oxford – New York 2002, Oxford University Press 12 עיינו M . Peskowitz, ‘ “Family / ies” in Antiquity : Evidence from Tannaitic Literature and Roman Galilean Architecture’, in S . Cohen ( ed . ) , The Jewish Family in Antiquity , Atlanta 1993, Scholar Press, pp . 16 - 18 ; P . Burke, History and Social Theory 2 , Ithaca, NY 2005, Cornell University Press, p . 23

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר