|
עמוד:12
12 חיים סעדון ז'ול פרי בשנת ,1883 בבחינת חינוך חובה . על פניו המערכת השלטונית הארגונית של צרפת באלג'יריה אפשרה את מימוש החזון של כי"ח, השתלבות ב'מדינה' . באלג'יריה הוקמו שלושה בתי ספר של כי"ח שנקראו 'תלמוד תורה' . לכי"ח היה באלג'יריה תפקיד חינוכי שונה ממה שהיה לה ברוב ארצות האסלאם — היא חיזקה את הפן היהודי של החינוך הממלכתי . הקהילה היהודית בתימן נחשפה פחות מקהילות אחרות לתהליכי מודרניזציה וגם שם לא הצליח הארגון לבסס פעילות חינוכית . תימן הייתה רחוקה יחסית מכל תהליכי המודרניזציה שעברו על המזרח התיכון ועל צפון אפריקה . במדינה שלט אימאם שסירב לאפשר השפעות חיצוניות על מדינתו . הקהילה היהודית סירבה גם היא לקבל השפעות חיצוניות, ודאי לא כאלה שהצטיירו כחילוניות . בשנת 1910 נשלח יום טוב צמח לתימן לנסות לפתוח בית ספר של כי"ח אך שליחותו נכשלה . 4 מספר התלמידים והתלמידות גדל מ - 680 בשנת 1865 ל - 47,746 בשנת 1939 . 5 זהו גידול משמעותי ביותר במערכת החינוך של כי"ח . כדי להבין את משמעות הנתון הזה יש להשוותו למספר הפוטנציאלי של תלמידים יהודים בארצות השונות . ההשוואה לא מבטלת את הישגו של כי"ח בקביעת דפוסי חינוך ותכנים אחידים בקהילות שונות . אף אם מערכת החינוך היהודי של כי"ח לא הקיפה את רוב התלמידים היהודים, היא הייתה המערכת היחידה בארצות האסלאם שהציגה תפיסה חינוכית כולית ואחידה . לראשונה נוסף ממד של אחדות על - קהילתית למערכות החינוך היהודיות, למרות ההבדלים הגדולים בין המדינות . בוגרי מערכת החינוך של כי"ח מארצות שונות היו יכולים לתקשר ביניהם ללא כל קושי שפתי ובסביבת תרבותית מוכרת . כמקובל במערכת ארגונית גדולה וכדי לצור קשר בין בתי הספר נוסד העיתון של כי"ח, 6 התקיימו תחרויות ספרותיות, הוקם בית ספר מרכזי להכשרת מורים בפריז 7 והתקיימו תחרויות ספורט . כך נוצרה לראשונה תפיסה חינוכית ומערכת ארגון חינוכית החוצה ארצות ותרבויות . במושגיו של העם היהודי זה היה שינוי חסר תקדים . עוגנים דתיים ותרבותיים שיצרו דפוסי 4 יום טוב צמח ( 1869 - 1939 ) נשלח ב - 1910 על ידי כי"ח לתימן לחקור את מצב היהודים שם ולבדוק את אפשרות להקים בית ספר מודרני . בשובו כתב דוח מפורט בצרפתית המתאר את רשמיו . תרגום עברי של הדוח מאת אברהם אלמאליח נדפס בספר 'שבות תימן' ( תל - אביב תש"ה ) . 5 רודריג, עמ' 33 . 6 1913 - 1860 Bulletin de l’Alliance Israélite Universelle . לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקם עיתון אחר שנקרא Paix et Droit והוא ראה אור בשנים 1921 – 1940 . בעוד שהעיתון הראשון היה בעיקרו אינפורמטיבי, העיתון השני היה בעיקר להבעת דעות בעניינים יהודיים כלליים . נוסף על עיתונים אלה ראו אור גם העיתונים Revue des écoles de l’Alliance israélite ( 1901 - 1904 ) וכן Bulletin des ecoles de l’alliance israelite שראה אור בשנים 1910 - 1914 . 7 ) L’École normale israélite orientale ( ENIO
|
|