מקורות

עמוד:12

21מבוא ם למעט בשבועות ( או לאימימצד יראי שמלהישבע . לפיכך סביר שהייתה זו התנהגות מקובלת משום שניתן היה לפרשה כשבועת נאמנות סתמית . ,ולכן נמנעו מהשבועה שדרש המלך,להישבע כלל ) דאי שתנאים היו רואים בה שבועהובמערכת ההלכתית התנאית אין שבועה לחיזוק הצהרה . קרוב לו 1 א ) ו לבטלה ( בבחינת שבועת שו ה לתיקוף הבטחה הייתהבועשיקה זו שלראה שפרקטעם זאת אנו נ, אולי רק מחוץ לבית הדין של חכמים ואולי אף בחסות בית הדין . על כל פנים זו פרקטיקה,מקובלת אותןשונתון זה מצטרף לעדויות על הסתייגות משבועה ,נהוגה . הפרושים נמנעים משבועה כזאת נברר להלן . 2 ) 761א ון ן ( נגד אפיברושהיהודים נשבעים בקמספר כנגד זה יוספוס . שם אין ביטוי להתנגדות 3 אם כי יש מחלוקת על השימוש במונח זה,הוא מלשונות הנדר"רבןוק"לשבועה . השימוש במונח . – הראשונה : בהמשך דיוננוה אותנולוונתלומדים על ראשיתן של שתי תופעות שאנוממשפט זה רבהתופעה השנייה היא הקִּ . החכמים - רושיםהסתייגות של הפהתנגדות וההשבועה מקובלת למרות ה בין שבועה לנדר, קרבה או אפילו דמיון שקיימים גם בספרות חז"ל . 75ד 'רה ( קדוהיא הבטחה שאין להפֵ,יוספוס חוזר על המשתמע מהתנ"ך שאת השבועה חייבים לקיים במבואנו דר יפתח עסקנדר יפתח ) . בנ – 263 - 762קד' ה השבועה לרחב ; – 51ד 'לגבי הגבעונים ; קד – וספק אם הוא נדר או שבועה . ,לנדרים השבועה אצל פילון מה שחז"ל יכנון בשבועות ובנדרים, בדרך כלל יחדיו . כל השבועות שהוא מזכיר ההרבה פילון דן עשרת" ) . בחיבורו 21שהיא השבועה בבית הדין ( על החוקים ב " שבועת ממון"בניגוד ל",שבועת ביטוי" 4 "הדיברות , לה, והוא מהלך בכך בדרכם של חז"לת "לא תשא" כשבועת שקר ושבועה בטֵאש מפרפילון או לפחות כאחד הפירושים בספרות חז"ל . בחיבור זה הוא מקדיש לנושא תשומת לב רבה . גם בחיבורו 5 על המצוות הוא מקדיש פרק לשבועות, ומערב בו שבועות ונדרים . 6 ם במחלוקת בין שני צדדיםי יו בדברים ששנהשבועה היא הבאת האל כעד, ועירובו . שבועת השקר 7 אסורה כמובן אבל פילון מרחיב את האיסור . פילון מתנגד באופן כללי לשבועות, גם לשבועות על, , כלומר האדם הראוי"בעל התבונה" . זו דרכו של 1נימוקים : כמהדבר פסול מןדבר אמיתי, ורואה בה 8 באופן כללי 1 ביכול נותן דעתו על זוטותל כה סמויה שהא . בשבועה יש טענ 2 ; . בכלל עירוב האל 3 ; 1 נברר להלן . האותשלפחות לפי הפרשנות המקובלת של המונח, 2 שאין זועיר האבל אם יוספוס לא היה מכיר נוהג זה לא היה נמנע מל, כריוהמידע נמסר בשם תיאופרסטוס הנ עדות נכונה . 3 פירושנו לנדרים פ"א מ"א . ראו 4 . 95 - 28על עשרת הדברות 5 . 82 - 2על החוקים ב 6 . 10 ; על המצוות ב 68על עשרת הדברות 7 . 9 ; על המצוות ב ,88 68על עשרת הדברות 8 . 48על עשרת הדברות

הוצאת משנת ארץ ישראל

ספראי, זאב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר