התערבות אמנותית

עמוד:11

11 לגרום שינוי של המרחב הפרטי או הציבורי, הבנוי והפתוח, ולהביא לתיקונו . אמנים ופעילים חברתיים מזהים מצבים של חוסר יציבות וקונפליקטים בלתי פתורים, הזנחה סביבתית והדרת אוכלוסיות חלשות, חללים שפוטנציאל השימוש בהם אינו ממוצה או הפיקוח והשליטה עליהם לקויים . במקרים רבים מצבים אלו הם פועל יוצא של קריסת מערכות התכנון והמערכות הטכנו-ניהוליות בשכונות תפר, בערים מעורבות, בקרב אוכלוסיות המאופיינות כבעלות מצוקה כלכלית, אתנית, תרבותית ( כולל דתית ) או שייכותית ( מהגרי עבודה ומבקשי מקלט ) . במקצת המקרים, התערבויות מבוצעות כדי להצביע על בעיה במרחב, למחות על מצב לא תקין או לתקן את הלקוי . הפעולות מבוססות על זיהוי אפשרויות לשימוש אחר ובלתי צפוי באלמנטים מרחביים כמו קיר עיוור כמצע לציור גרפיטי, שטח מוגן אקוסטית ( מעבר תת-קרקעי או חניון שאינו בשימוש לאחר שעות העבודה, לדוגמה ) כחלל לאירועים, השתלטות על מבנים ואתרים עזובים והסבתם לייעוד חדש וכו' . התערבויות אמנותיות הן גורם מפתיע, מאתגר, בלתי צפוי, ולעיתים גם מחולל שינוי בגלוי לעין-כול . אחת ההתערבויות הנודעות בספרות המקצועית היא ( Project Row Houses ) PRH – קבוצת אמנים אמריקאים שחיפשו דרך להביא לשינוי חברתי באמצעות אמנות . בשנת 1992 הם רכשו במשותף שורה וחצי של בתי עץ מטים ליפול ביוסטון, טקסס, ושיפצו אותם בעזרת מתנדבים מהקהילה 5 אכלסו אימהות חד-הוריות המקומית . את 22 הבתים המחודשים בסגנון שוגון צעירות וילדיהן . האמן ג'ס לוט ( Lott ) הגה רעיון להציג תערוכה על חזיתות הבתים, שניתן לצפות בה מכלי הרכב החולפים בכביש ( drive - by exhibition ) . עשרות הפרויקטים האמנותיים ( artist rounds ) שהציגו PRH בתוך הבתים ומחוצה להם הפכו למודל ידוע של שימור הזהות התרבותית של הקהילות השחורות בארצות הברית . נלוו להם פרויקטים חינוכיים ותעסוקתיים להעצמת הדיירים . מאז אמצע שנות ה- 90 של המאה ה- 20 הולכת ומתעצמת תופעת ההתערבות של אמנים . רשויות מקומיות ברחבי העולם למדו להכיר את סגולותיה והן נוטות 5 shogun הוא סגנון של מבני מגורים צרים וצנועים בצורת מלבן, שהיו מקובלים בדרומה של ארצות הברית במחצית השנייה של המאה ה- 19 ועד שנות ה- 20 של המאה ה- 20 . מקור השם אינו ידוע .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר