הקדמה: קיימות ישראלית כפטריוטיות גלוקלית לזמן הזה

עמוד:12

12 | קיימות ישראלית - חידוש האחריות לטוב המשותף | אריה ונגר שכבר עברנו את נקודת האל - חזור, שכדור הארץ על משאביו הטבעיים אינו יכול עוד לשאת את ריבוי האוכלוסין, ושאפקט החממה ועליית הטמפרטורה יביאו בעתיד הלא רחוק חורבן קטסטרופלי לטבע ולאנושות . בכל הנוגע לאיומים על הקיימות החברתית - תרבותית, בעשור האחרון אנו עדים להגירת המונים ולמספר שיא של יותר מ - 60 מיליון עקורים ופליטים ; לקריסתן של דמוקרטיות ליברליות והידרדרותן למשטרים פופוליסטיים וסמכותניים ; להרחבת הפערים הכלכליים בתוך המדינות ובין מדינות, כך שכל שנה יותר הון נצבר אצל פחות אנשים וקבוצות גדלות והולכות מודרות אל חיי עוני ואומללות ; לפגיעה קשה בבריאות הציבור כתוצאה מ"קידוש" שורת הרווח בתעשייה המזון והתרופות ; בדומיננטיות של "פייק - ניוז" ו"פוסט - אמת" והתמעטות העיתונות הרצינית והחוקרת ; ולהשתלטות הקפיטליזם הנאו - ליברלי, שבאופן גורף ממסחר את כלל תחומי החיים ומדלדל ומוזיל בכך את ערכן ותרומתן של האקדמיה, של התרבות והאומנות, ואף את הדיון הדמוקרטי . אי אפשר לחולל שינוי ללא המודעות המושכלת והביקורתית שמגולמת בהגותם של מבקרי תרבות מהעבר, דוגמת אלה שהצגתי בפתח הדברים ובעמדות המובאות בספר זה ובספרים דומים לו בביקורת התרבות העכשווית . אך האתגר האמיתי, כפי שמלמדת הכותרת של הקדמה זו, הוא פטריוטיות גלוקלית להגשמת תפיסת הקיימות . מאחר שלבעיות החמורות המאיימות על הסביבה הטבעית ועל התרבות האנושית יש בד בבד אופי מקומי ועולמי, לוקלי וגלובלי, הדבר שנדרש בימינו הוא לעורר את האכפתיות והאחריות של כלל הציבור למעורבות פעילה ולהתמסרות אנרגטית לטובת הטוב המשותף – זה שבמולדת הנבדלת וזה שבכדור הארץ, הבית המשותף של משפחת האדם . המחויבות, כפי שהוצגה לעיל בגישה האקו - הומניסטית, היא להבטחת קיום מיטבי וארוך - טווח למערכות הטבע ולמערכות החברה שיש להן תרומה משמעותית לשגשוג עולם הטבע ולאיכות החיים בחברה האנושית . זו המחויבות לפעול בשיח הציבורי, בעשייה החברתית - סביבתית, ביזמוּת החינוכית - תרבותית ובמסגרות הפוליטיות – כדי לשקם את הבריאות החברתית והסביבתית וכדי להבטיח את החיוניות והתקינות של אותם משאבי טבע וחברה שיש להם תרומה מוכחת לכבוד האדם ולסביבה הטבעית . הספר שלפניכם, קיימות ישראלית : חידוש האחריות לטוב המשותף, מנסה לעשות בדיוק את זה . זהו ספר רעיוני שכותביו אינם פילוסופים מקצועיים, אלא אנשי הגות ומעשה מדיסציפלינות שונות המעוניינים לתרום לטוב המשותף בישראל . המוטיבציה היא פטריוטיות גלוקלית, האוריינטציה היא אקו - הומניסטית, הגישה

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר