הקדמה

מתוך:  > מיזוג אופקים > הקדמה

עמוד:10

10 מיזוג אופקים עידן זה, יש שיאמרו, מגביל את הפעילות החתרנית גם בשדה האמנות . אנו חיים בעידן של הקפיטליזם המאוחר, שבו אין יותר אפשרות של ממש, כפי שטוען פרדריק ג׳יימסון, לקיומו של מרחק ביקורתי מחוץ ל"׳ישות׳ המאסיבית של הקפיטל," מרחק הנדרש לשם תקיפתו . הקפיטליזם המאוחר פועל כחיה טורפת-כול ( Omnivorous ) , או כחור שחור השואב לתוכו מכל הבא ליד, גם את הביקורת המוטחת בו, שאותה הוא הופך למוצר נוסף בשוק הסחורות ואף לפרודיה על ביקורת חברתית ופוליטית . "כמו כולנו," כותב ג׳יימסון, "מבקר התרבות ובעל המוסר, טובל כה עמוק בחלל הפוסטמודרני, כה רווי ונגוע בקטגוריות התרבותיות החדשות שלו, שהמותרות של ביקורת אידיאולוגית מהסוג הישן ושל הגינוי המוסרי הנזעם של האחר אינן בהישג ידו" . 3 כל ניסיון לנסח מטא-נרטיבים על אודות התקדמותה ההכרחית של ההיסטוריה האנושית אל עבר תכליתה הסופית והמיטיבה, מוסיפים פרשניו של העידן שבו אנו חיים, מאבד את חיוניותו ואת תוקפו המוסרי לנוכח הקטסטרופות שהביאו משטרים טוטליטריים שפעלו בשמם של ערכים נעלים ונשגבים . כפי שכותב שמואל נח אייזנשטדט, "אנו חיים בעידן המאופיין באובדן האמונה באפשרות לגשר על הפער בין הסדרים הטרנסצנדנטליים לארציים ולהגשים עלי אדמות כמה 4 אך אין מדובר מהחזונות האוטופיים והאסכטולוגיים בתחום הסדר החברתי" . אפוא בניסיונות כושלים ליישומן של אוטופיות אלא בכשל עקרוני . לדוגמה, לטענתו של ז׳אן-פרנסואה ליוטאר, לא ניתן לדמיין או לכונן חברה שנעדרת היררכיות וניצול ולא ניתן לדמיין אידיאל מוסרי או נקודת מוצא ארכימדיאנית שמהם מתאפשרת ביקורת מוסרית מקפת . הפילוסוף ומבקר האמנות בוריס גרויס מבקש להבהיר את טבעו של כשל זה . "הגשמתו של פרויקט אוטופי", הוא כותב, "אינו מביא לסילוק הסתירות החברתיות, שכן הבסיס לסתירות האלה הינו עמוק יותר מאשר התבונה — הוא טבוע באנושי עצמו אשר קרוב לטבע החייתי [ . . . ] משמעות הדבר היא שכל החותר למימושה של אוטופיה, חייב להיאבק בטבע האנושי . התוצאה היא : הרס של האנושי או התנפצות 5 למעשה, גרויס מהדהד תובנה מרכזית האוטופיה במפגשה עם האנושי" . 3 פרדריק ג׳יימסון, פ ו ס ט מ ו ד ר נ י ז ם א ו ה ה י ג י ו ן ה ת ר ב ו ת י ש ל ה ק פ י ט ל י ז ם ה מ א ו ח ר, תל אביב, רסלינג, ,2002 עמ׳ 66 . 4 שמואל נח אייזנשטדט, ר י ב ו י ה מ ו ד ר נ י ו ת, תל אביב / ירושלים, הקיבוץ המיוחד / מכון ון ליר, ,2010 עמ׳ 39 – 40 . 5 בוריס גרויס, ה מ ס פ ח ה ק ו מ ו נ י ס ט י, תרגום : אדם טננבאום, תל אביב, פיתום, ,2014 עמ׳ 99 – 100 .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר