מבוא אישי: לגדול על התפר הבין־תרבותי

עמוד:13

לגדול על התפר הבין-תרבותי 13 את כל הילדים : במרחב המשותף ובבתים הנפרדים כולם דאגו לכולם . במערב נוטים לחשוב על משפחה 'גרעינית' או 'מורחבת', כאילו זה רק עניין מספרי . באתיופיה, המושג beta - saab מתייחס לבני הבית ( ואפשר שיכלול גם אנשים שהם לא קרובים בקשר דם ) , והמושג -zamad מתייחס אל קרובי משפחה במובן הרחב ביותר . 4 מה שמגדיר משפחה הוא המחויבות ההדדית והקשר הקרוב, ולכן אנשים שגדלו יחד בקִרבה גדולה, כמו שי ועמנואל, מציגים את עצמם כאחים לעתים . יתרה מכך, שייכות חברתית ומעמד חברתי באתיופיה נגזרים מהגנאלוגיה, ולכן היכולת למְנות קרובי משפחה שבעה או שמונה דורות קודמים מהווה כרטיס כניסה לחברה, ואפילו לגיטימיות קיומית . את השיעור במשמעותה של קהילה למדתי כשבני מיכאל היה בן שמונה : הוא הלך לאיבוד וחיפשנו אחריו יחד עם המשטרה במשך כחמש שעות בערב ירושלמי חורפי . בשלב כלשהו הציע השוטר שליווה אותי לחזור לביתנו כדי לבדוק הודעות במשיבון . כשהתקרבנו לבית נדהמתי למראה עיניי : כל השכנים יוצאי אתיופיה, כחמישה-עשר במספר, ישבו לאורך הקיר ליד הבית שלנו וחיכו לנו ! ובהם אנשים שהיכרתי בקושי, ואנשים שהיכרתי מהחלפת ברכת "שלום- שלום" בלבד . התברר שהשמועה על הילד הנעדר הוציאה את כולם לחיפושים שנמשכו שעות . הם התייצבו כאיש אחד לעזור לנו בלי שהתבקשו . לנוכח המראה המדהים הזה פעמה בי בהתרגשות מחשבה אחת : אני לא לבדי בעולם הזה ! כעבור זמן מה נמצא בני בריא ושלם, ועבורי היה זה שיעור משמעותי על כוחה של הקהילה . נולדתי למשפחה שהיחסים בה רופפים, נאמנה לגישה המערבית המקדשת ביטוי רגשי והגשמה עצמית . פרטיות הייתה חשובה יותר מקשר . הוקסמתי מערך ההדדיות והשותפות שראיתי במשפחה המורחבת של עמנואל, מסיפורי הילדות שלו בכפר על ילדים שדאגו זה לזה, חלקו בטבעיות מגש אִינְגֵ'רָה, וערבו זה לזה באחריות משותפת לאחיהם הקטנים . קיבלתי החלטה מודעת שאלה הם הערכים שאני רוצה להנחיל לילדיי, וכך גידלנו אותם : הם קיבלו חטיפים בקערה משותפת כדי שילמדו לחלוק, כל המשחקים בבית היו של כולם, וכשעברנו לדירה חדשה ובה חדר לכל ילד — בחרנו לשכנם בחדר אחד ועשינו את החדר השני לחדר משחקים . בגיל ההתבגרות, כאשר מידת הבגדים הייתה דומה, גם הבגדים נעשו משותפים ( גם אם קנו אותם מכספם ) . כשבני הבכור עזב את הבית, הוא שאל, "אמא אילו בגדים לקחת ? כולם לובשים אותם ! " עד היום אני גאה ברצון שלהם לשמר את החיבורים האלה . מערכת ציפיות של הורה מילדיו היא תולדה של תפיסת עולם, ולכן ההתנגשות בין עמנואל לביני במרחב החינוכי הייתה בלתי נמנעת : הציפייה לצייתנות וכבוד למול הציפייה לשיתוף והקשבה הדדיים, הציפייה לצניעות, ענווה ואיפוק רגשי אל מול הציפייה לביטוי מילולי ורגשי, מיעוט הצורך במילים אל מול שפע הדיבור

פרדס הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר