|
עמוד:ה
תודות במהלך הזמן הממושך שבו עמלתי לחבר יצירה זו על התנ"ך, הזדהיתי לעיתים קרובות עם הרגש שמביע יעקב אבינו : קטונתי מכל החסדים . זכיתי לנדיבות לב רבה שהרעיפו עלי מלומדים, מורים, בני משפחה וחברים ; לכולם חבה אני חוב גדול . הייתה לי הזכות ללמוד אצל חכמת התנ"ך והמורה הדגולה שחיה בדורי, נחמה ליבוביץ ז"ל . המתודולוגיה של נחמה - שכללה שימת לב קפדנית לדקויות ולחריגות ספרותיות וערנות קשובה להבדלים עדינים בין מקראות מקבילים – שׁוֹרה על כל דף ודף בעבודה זו ; וכך גם רוחה, היוקדת במסירות וכבוד למלה הכתובה . מודה אני למורי המחונן, דוד סילבר, על שפקח את עיניי להפתעות הנפלאות ולתובנות העמוקות שניתן לדלות מקריאות מישירות מבט וחפות מאפולוגטיקה של סיפורי האמהות והאבות וחשף אותי לפוטנציאל הפרשני הנרחב של קריאה אינטרטקסטואלית . כאשר אני מונה את ההשפעות החינוכיות בחיי, שׂוּמה עליי להזכיר את תלמידיי במכון פרדס ללימודי היהדות, אשר במשך שני העשורים האחרונים לא חדלו מלעורר בי השראה ולאתגר אותי . משוחררים מתבניות הפרשנות המקובלת או המסורתית, ולעתים קרובות ספקנים כלפיה, הם אפשרו לי ) ולפעמים לא הותירו לי ברירה אלא ( להמשיך לגשת לטקסטים שנלמדו כה רבות בדרכים רעננות וחדשות, תוך ראיית הכתובים, כפי שמורה רש"י, "כאילו היום נתנו" . בעזרת שאלותיהם הנוקבות והצעותיהם היצירתיות, עברו רבים מהגיגייִ חשיבה מחדש ועיון מחודש פעם אחר פעם . ששת פרקי הספר שלפניכם ספוגים בתוצאות התהליך הזה . אני אסירת תודה לחברי ההנהלה והסגל של מכון פרדס על טיפוח אווירת מחקר פתוחה שבה רעיונות חדשים יכולים לשגשג בחופשיות .
|
|