תשלומי הורים בבתי ספר יסודיים בעולם - דוח מת"ת

עמוד:3

3 מבוא דוח זה בוחן את תשלומי ההורים בשש מדינות שבהן קיים חוק חינוך חינם ולמעלה מ - % 85 מתקציב החינוך מגיע ממקורות ציבוריים . המדינות ( ומדינות המשנה ) הן פולין, גרמניה ( ברלין ) , אוסטרליה ( ויקטוריה ) , קנדה ( אונטריו ) , בריטניה ( אנגליה ) וארצות הברית ( קליפורניה ) . מדינות אלו נבחרו כיוון שהן מציגות תפיסות שונות של חינוך ציבורי – החל במימון כמעט מלא לכל סוגי החינוך וכלה במימון רוב החינוך והתבססות מסוימת על תשלומי הורים . חשוב להדגיש שלצורך ההשוואה נבחרו רק מדינות שקיימים בהן תשלומי הורים . קיימים דגמים אחרים, דוגמת הדגם הסקנדינבי והדגם ההולנדי, שבהם מימון החינוך ציבורי לחלוטין, או הדגם הצרפתי שבו תשלומי ההורים נמוכים יחסית . “תשלומי הורים” הם שם כולל לכסף שהורים של תלמידים במוסד חינוכי מעבירים ישירות אל המוסד, כחלק ממימון פעולות החינוך . הם מצטרפים אל התקציב הציבורי ואל תרומות של גופים פרטיים לכלל התקציב העומד לרשות בתי הספר . אשר להסדרת תשלומי ההורים, אופן גבייתם ואפיקי השימוש בהם, יש שונוּת רבה בין המדינות וכן בין בתי הספר בתוך כל מדינה . במרבית המדינות יש אוטונומיה ניהולית לפרובינציות, למחוזות החינוך ולמוסדות החינוך עצמם, כך שקשה להצהיר על מדיניות אחת ברמת המדינה . הדוח מציג את התמונה הרשמית המופיעה במסמכי מדיניות, ולצידה מקורות בלתי רשמיים המבטאים את הקולות בשטח . אלו ממחישים את הפער בין המדיניות המוצהרת ובין יישומה בפועל, ומעידים על הסדרים מקומיים הנרקמים בהתאם לאופייה של הקהילה ולמערכת היחסים בין ההורים להנהלת המוסד . גם סוגיית המימון של המוסד ( פרטי או ציבורי ) והשלב החינוכי של התלמידים במוסד ( יסודי או על-יסודי ) הם משתנים שהשפעתם מובהקת . בדוח זה התמקדנו בחינוך הציבורי , דהיינו בחינוך שממומן על ידי המדינה, מפוקח ומופעל על ידיה . זאת בשונה מהחינוך העצמאי , שממומן ומפוקח על ידי המדינה אולם מופעל בידי גורמים פרטיים, ובניגוד לחינוך הפרטי , 1 נוסף על שעשוי לקבל מימון גם מהמדינה, אך בעיקרו מתבסס על מימון מהורי הילדים . כך התמקדנו בשלב החינוך היסודי , כלומר ילדים בגילים שש עד 12 . כדי להביט על תשלומי ההורים בהקשר המלא של מימון החינוך בכל מדינה, אספנו נתוני רקע משלימים : א . תקציב החינוך בכל מדינה כפי שמתבטא בהוצאה הממוצעת לתלמיד בחינוך היסודי . בכלל זה, התייחסנו לחלקו של התקציב הציבורי וחלקם של משקי הבית . ב . מדדים אחדים המעידים על היקף ההוצאה על חינוך : משך שנת הלימודים בשעות לימוד, יחס מורה - תלמיד המעיד על השקעה כספית במשרות ההוראה, והשכר הממוצע של מורה . ככל שמדדים אלה גבוהים יותר, כך נדרש תקציב גדול יותר . ג . שיטת התקצוב של בתי הספר הנוהגת בכל מדינה . נתון זה מסייע להבין כיצד המדינה מתמודדת עם פערים בין מגזרים שונים באוכלוסייה בכל הקשור ליכולתם של ההורים להוסיף מכספם לטובת שיפור החינוך . 1 לפי הגדרה חלופית, חינוך ציבורי הוא חינוך בבעלות המדינה, במימונה ובהפעלתה, בעוד שחינוך פרטי הוא בבעלות, במימון ובהפעלה . לפירוט ראו : חלמיש אייזנמן, ת’ ויזרעאלב, מ’ ( 2019 ) . מי משלם על החינוך הציבורי . ירושלים : היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך, עמ’ 3 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר