נספחים: מדד הטיפוח ומרכיביו, מהלך העבודה, מדדים מהספרות המחקרית שנסקרו במהלך פעילות הקבוצה

עמוד:16

16 נספח 3 : מדדים מהספרות המחקרית שנסקרו במהלך פעילות הקבוצה הסבר לנוסחהנוסחהמה הוא מודדשם המדד מייצג את השוני בין ההתפלגות של קבוצת אוכלוסייה D מובחנת לבין ההתפלגות של כל שאר האוכלוסייה בתחום גיאוגרפי מוגדר המחולק לאזורים שונים . ) בתי-ספר בתוך יישוב,לדוגמה ( בודק המדד,ברשות מקומית המכילה כמה בתי ספר בכל בית ספר את הערך המוחלט של ההפרש בין אחוז מתוך כלל העניים ( העניים הלומדים בבית הספר מתוך כלל ( לבין אחוז הלא-עניים הלומדים בו, ) ברשות ציון המדד הוא ממוצע ההפרשים . ) הלא-עניים ברשות . האלו מודד עד כמה פרופורציית התלמידים בבית הספר SRi . או מעליה ) fair - share ( נמצאת מתחת לרמת השוויון המדד מדרג את כל בתי הספר באזור לפי רמת חישוב יחס הסגרגרציה באזור מסוים . הסגרגציה כך שאם קיים לפחות בית,מגלה קשר בין בתי הספר חייב להיות ) שוויון ( 1ספר אחד עם רמת יחס מעל . 1 - לפחות בית ספר אחד עם רמת יחס מתחת ל הנוסחה מחשבת עבור בית ספר מסוים את היחס בין ,מספר העניים בבית הספר למספר העניים באוכלוסייה ומחלקת את התוצאה ביחס שבין מספר התלמידים . בבית הספר לעומת מספר התלמידים באוכלוסייה ויש בו, ) D ( הוא פיתוח של מדד דדמGS דדמGSינושה אם . התייחסות לפרופורציית העניים באוכלוסייה מספר התלמידים העניים גדל בקבוע מסוים בכל בתי הספר באזור . וניאDהנתשמ משתנה יפיצפס,דדמGSדדמו אינו משתנה אם חל שינוי באחוז העניים דדמDרוזאב כיוון שאז חל גם שינוי באחוז התלמידים ( מסוים כיוון שהשינוי . ) העניים בכל אחד מבתי הספר באזור . קורה בכל בתי הספר ניתן לצפות שיהיה שינוי כזה מוסיף התייחסות לאחוז העניים דדמGSהייסולכואב . באזור ולכן עונה על הציפייה הזו מחשב עבור כל בית ספר את ההפרש בין אחוז ) H ( מדד השורש התלמידים העניים בבית ספר מכלל העניים לבין החלק של התלמידים העשירים והתלמידים כפי,כלומר ( העניים במצב שבו לא הייתה סגרגציה . ) שמתקבלת באוכלוסייה כולה המדד מבטא את ההפרש בין המצב בפועל לבין מצב של אם אחוז העניים מסך העניים . אינטגרציה מלאה – ברשות שווה לאחוז הלא עניים מסך העניים ברשות הערך – אם יש פער ביניהם . 0יקבל המדד את הערך אם אין אף עני בבית הספר ערך המדד : הערה ( יגדל ) בטעות,גם כן 0יהיה דדמTheil's Hוא rank order מודד עד כמה בתי הספר מגוונים פחות מאשר כלל information Theory יכול לחשב מגוון של יותר משתי . התלמידים באזור משווה את ההתפלגות בחלוקת ההכנסות . קבוצות בתוך בית הספר לעומת ברשות ) באופן לא-בינארי ( . כולה או ( לכל אחת תישארEתוצובקהמ מחשבים אנתרופיה בכל אחד מבתי, ) לכל אחת מהרמות במדד הטיפוח הוא אחוז הרישום Qmלש . הספר וברשות כולה הוא כלל התלמידים בבית הספר Tiרוזאב . הקבוצה כדי רמאמבHןיחבהל המדד נקרא ( המדד . הרישום מחושב לכל בית ספר כמכפלה של ) הנסקר דדממHןאכ ,אחוז התלמידים בבית ספר מכלל התלמידים באזור . עם האנתרופיה באזור פחות האנתרופיה בבית הספר סכום ציוני בתי הספר חלקי האנתרופיה באזור הוא . הציון של כל האזור מודד את מידת הריכוזיות של התלמידים העשירים דדמRISI ושל תלמידים עניים בבתי ספר"עשירים"בבתי ספר סכום שיעור העשירים הגרים בשכונות" : עניים" ; מספר העניים בבתי ספר עניים = POORpoor . יוקרה ושיעור העניים הגרים בשכונות עוני סך כל התלמידים בבתי ספר = STUDENTSpoor כך גם לגבי תלמידים ובתי ספר לא עניים ; עניים מדד הסיכון הכפול Double ( אחוז הלומדים בבתי ספר בעלי רקע חלש מתוך כלל ) disadvantage בתי ספר בעלי רקע חלש מוגדרים כבתי ספר שנמצאים . התלמידים בעלי רקע חלש ברבעון התחתון של בתי הספר במדינה מבחינת רקע תלמידים בעלי רקע חלש . חברתי-כלכלי של הלומדים מוגדרים כתלמידים הנמצאים ברבעון התחתון של התלמידים במדינה מבחינת הרקע החברתי-כלכלי . שלהם מדד החשיפה Exposure indexוא ( המדד מודד את,אם יש שתי קבוצות ילדים ) Interaction Index ההסתברות למפגש בין ילדים מקבוצה אחת לבין מחושב על ידי הכפלת אחוז הילדים העניים בבית הספר . ילדים מהקבוצה השנייה בבית הספר ואחוז הלא עניים בבית ספר,מכלל העניים באוכלוסייה . מתוך כלל תלמידי בית הספר : מדד הבידוד המדד מודד את,אם יש שתי קבוצות ילדים Isolation index בין בני קבוצת העניים לבין"מגע"ההסתברות ל . עצמם מחושב על ידי מציאת הפער בין המצב הקיים בפועל . ) בדרך כלל משמש להכנסות ( בחלוקהלאי-שוויוןמדדיני'מדד ג . לבין שוויון מלא בהכנסות % 5 - של ה ) או השכלת הורים ( היחס בין ההכנסות . ) בדרך כלל משמש להכנסות ( בחלוקהלאי-שוויוןמדד 5 / 59מדד . העליונים % 5 - התחתונים לעומת ה - הממוצעות של ה ) או השכלת הורים ( היחס בין ההכנסות . ) בדרך כלל משמש להכנסות ( בחלוקהלאי-שוויוןמדד ) 50 / 95 ( מדד וסטריגן . העליונים לעומת זו של התלמיד החציוני % 50 - הממוצעות של ה ) או השכלת הורים ( היחס בין ההכנסות . ) בדרך כלל משמש להכנסות ( בחלוקהלאי-שוויוןמדד ) 50 / 5 ( מדד מקלון . התחתונים לעומת זו של התלמיד החציוני % 50 מדד לפיזור ערכים באוכלוסייה הנתונה ביחס ) Variance ( שונות . החישוב המדויק תלוי בהתפלגות האוכלוסייה . לתוחלת שלה וכך לקבל את מידת הגיוון בבית הספר ביחס לאוכלוסייה שממנה,לפיזור של אותה אוכלוסייה באזור הרישום או בעירייה,ניתן להשוות בין הפיזור של האוכלוסייה בתוך בית ספר : מדדי פיזור מגיעים התלמידים 1 = − 1 = = − ∗ = ∗ 1 + = I ∗ 1 + 1 − = ln 1 = 1 1 = − 1 ∗ = − 1 = + ℎ _ =

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר