אירלנד

עמוד:23

23 יש לציין שתחום האזרחות נתפס כמשני בעיניהם של אנשי חינוך ותלמידים, ביחס לתחומים אחרים בתיכונים באירלנד . המקצוע ממוקד תוכן ולא ממוקד בהעצמת התלמידים כאזרחי העתיד . כמו כן, הפער בין המשטר בבית הספר לבין הערכים האזרחיים מקשה על הנחלת תפיסה של מעורבות אזרחית ( 2015 Duggan, ) . במילים אחרות, בעוד שמערכת החינוך מבקשת להורות תפיסה אזרחית מכילה בתחום דעת זה, האפשרות בפועל לקדם ערכים אלו מוגבלת . לסיכום פרק זה 1 תפיסות הלכידוּת האזרחית והלכידוּת הלאומית שמערכות חינוך מבקשות להנחיל עלולות לסתור זו את זו כאשר לומדים על המדיניות כלפי מיעוטים וכלפי קבוצות שונות באוכלוסייה . 2 קבוצות מיעוט נתפסות כמאיימות על הזהות האזרחית, בעיקר בעיני משטרים שמרניים ( דנמרק, צרפת ואנגליה כיום ) , ובעיקר כאשר המשטר מזהה את הזהות האזרחית עם הזהות הלאומית . 3 תוכניות הלימודים באזרחות מבקשות לעגן את הלגיטימציה של משטרים בערכים כלל-אנושיים, כגון הזכות להגדרה עצמית והזכות לייצוג ( אנגליה בעבר ואירלנד ) . לכן על מחברי תוכניות לימודים לקחת בחשבון זכויות בסיסיות כמו שוויון וסובלנות לשוֹנוּת . 4 במקביל לכך, תוכניות הלימודים מבקשות להטמיע ערכים של רוב האוכלוסייה או של הקבוצה ההגמונית בה, לכלל הקבוצות באוכלוסייה ( צרפת ודנמרק ) . ניגוד פנימי זה, בין מסגרת ערכים כלל-אנושיים למסגרת ערכים של קבוצה אחת משמר תחושות ניכור שחשות קבוצת הרוב וקבוצות המיעוטים במדינות, אלו כלפי אלו . 5 האתגר הבסיסי בהוראת זהות, שבא לידי ביטוי גם בתוכניות להוראת אזרחות, הוא יצירת זהות אזרחית מכילה . זהות כזו אמורה לכלול גם התייחסות מאוזנת לקבוצות מיעוט במסגרת הוראת האזרחות . הדוגמה הבריטית מתחילת שנות האלפיים והדוגמה האירית כיום מצביעות על כיוון לכך, משום שבמדינות אלו יש הפרדה בין זהות של הלאום על בסיס דתי לבין זהות של אומה על בסיס אזרחי . להרחבה Banks, J . A . ( 2014 ) . Diversity, group identity, and citizenship education in a global age . Journal of Education, 194 ( 3 ) , 1 - 12 . Banks, J . A . ( 2017 ) . Failed citizenship and transformative civic education . Educational Researcher, 46 ( 7 ) , 366 - 377 . [ בשני המאמרים, מצביע בנקס על עמדות הנוגדות תפיסות כלל-אנושיות בהוראת אזרחות במערכות חינוך . עמדות אלו נתפסות כפוגעות במהגרים וכגורמות להן להימנע מאימוץ אזרחות . המחבר מציע תוכניות לימודים באזרחות שמכילות עמדות וזהויות של מהגרים ומתכללות אותן לזהות אזרחית רב-תרבותית ]

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר