מבוא

עמוד:14

41מבוא . בשניהם מדובר על ὴχυψ ἡ ιατεσήθυερθολοξἐ פסוק כ התרגום היווני הואבבמדבר יט הוצאת הנפש, אך במונחים שונים . ייתכן, אפוא, שהדרשה מבוססת על נוסח אחר של המקרא ש הוא דמקלהנכנסשחז"ל הכירו, ועל כל פנים עונש כרת ועונש מיתה חד הם . ואכן טמא אלא,דיןלביתאותומביאיןהכהניםאחיואיןבטומאהששמשהןמחלל קודש, ודינו מיתה : "כ רביבמקדשששמשזר . בגזיריןמוחואתומפציעיןלעזרהחוץאותומוציאיןכהונהפרחי " ) משנה, סנהדרין פ"ט מ"ו ( . אמנם אין כאןשמיםבידיאומריםוחכמים,בחנקאומרעקיבא המוני, ובבואנו לפרש את מסכת סנהדרין נברר נושא זה,'אלא תגובה של לינץהילרגמיתה אך ברור שאין הכוהנים מסתפקים בעונש מידי שמים . גם בכתובת המפורסמת על הסורג שהיה ניצב במקדש מוזכר איום של עונש מוות על נכרי הנכנס למקדש, ויוספוס מזכיר שאכן . 11 זכות להוציא להורג זר הנכנס לשםהת אהמקדשהרומאים העניקו להנהגת - ה"ה, טו ע"א - פרק א ה"א - פרשתא א ה"ה,דבורא דחובה ) ספראגם איסורי ערווה הנדונים ב ועוד ( ונמנים עם חייבי כרת חייבים גם במיתת בית דין ) משנה, סנהדרין פ"ט ע"ב - טז ע"א ם יוספוס קובע בפשטותג . יםיו זהמ"א ( , והמדרש מערב את המינוחים "כרת" ו"מיתה" כאילו ה ( . להלן נביא את ההסברים ,275 ג 'שעוברי עברות אלו ) כולל הבועל נידה ( דינם במיתה ) קד שהם חייבים בשני העונשים, אך קל להציע שבעבר היה עונש הכרת שם כללי למיתת בית דין תובה כהדףת המגבשרפה או בחנק . אף המגדף נמנה עם חייבי כרת ומופיע אצל יוספוס ) בפרש ( . מכיוון שלפנינו הלכות החורגות 202'ויקרא כד יא ואילך ( כחייב מיתה ) קד, ד – בתורה מההסכמה של רוב ההלכות נראה שאלו הלכות קדומות, שכן קשה להניח שהן התפתחו בזמן שכבר שררה הלכה אחידה המפרידה בין דין כרת לדין מיתה . . לגבי מלאכה בשבתקה בין כרת לבין מיתהולחעל העיון בכתובים אינו מקלמצד שני, ה וא שה בה מלאכה ונכרתה הנפש ההִוא לכם מחלליה מות יומת כי כל העֹדש הִ"כי קֹ : נאמר המחלל יומת והעובד בשבת בכרת . לכאורה העושה ,מקרב עמיה" ) שמות לא יד ( . אם כן מעביר זרעו למולךהכןוכממלאכה הוא הוא המחלל ושני העוונות זהים, ושני העונשים זהים . תו מקרב עמו כי"ואני אתן את פני באיש ההוא והכרתי אֹ : "מות יומת" ברגימה, ובפסוק הבא על המעביר,אם כןג ( . ויקרא כ ) לך למען טמא את מקדשי ולחלל את שם קדשי"מזרעו נתן למֹ חיל עלי ' והורג,חלים שני העונשים . בית הדין צריך לעשות את שלו ולהוציא להזרעו למולך העבריין את עונש הכרת . האם כך הדבר בכל המצוות, או שזה חריג ? והאם ייתכן להפעיל את . 12 הרי לכאורה "כרת" גם הוא מוות ? שני העונשים כאחד . 821מלח', ו 11 . מ"ו ב"בא על חמותו"ראו עוד דיוננו בפ"ג 12

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר