מבוא

עמוד:8

מסכת ערכין 8 הייתה לישועת החולה . נושא זה של תרומות במסגרתשהתרומהבמקבילות ) בתוספתא ( , מדגיש בקשת רפואה או הצלה נדון בהרחבה במבוא למסכת נדרים . ראינו שהייתה זו תופעה נפוצה, ולמקדש הגיעו תרומות רבות בכסף ובקרבנות מתוך מניע זה . עם זאת חכמים הסתייגו מתפקידו ל המקדש כמכשיר להבאת נסים והצלה, ועל כן גם משנתנו מנתקת את התרומה ממצב הבת,ש יכרוןורק במקבילות נשמר הד למוטיבציה המקורית . אין מקום לפקפק ולטעון שהמעשה אינו ז עשויים הרגלאוהיד" ) מודדים ( את נפח שוקלים, הדיונים המשפטיים כיצד "אתהיסטורי . עם ז טיים תאורטיים, פרי יצירתו של בית המדרש התנאי המאוחר . להיות דיונים משפ של דבר, בסעיף זה הלכות רבות טיפוסיות לתורה שבעל פה, ולפחות חלק מהן הן כנראהכללו זיכרון או פיתוח מאוחר . אין בדברינוןאין בידנו להוכיח האם הרקדום . על החלק האחיכרוןז גם כדי לקבוע שההלכות שנשמרו במסורת לא שונו מעט, ולא נערכו במהלך הדורות, אבל הן לא עודכנו במודע מתוך כוונה להתאימן להלכה המאוחרת . חכמים על האבחנות המשפטיותהקפידושטענו בפירושנו לפ"ד מ"א, במהלך הדיון לא תמיד כפי עדות לקדמותו של הניסוח שלפנינו שאינו מתחשבואהאבחנה היעדר", והנדרל""ערךבין " . 4 בחידושי האבחנות המשפטיות ש ד הה ק ד ש ת . ג זה מופיע בתורה, וכרוך בפרשת יובל . גם הוא כערכין קובע ערך קבוע לשדות . הוא לא נהגדין ם המקדיש שדה מקנהבימי הבית, שכן היובל לא נהג בימי בית שני . מחלוקת חכמים היא הא נוהג כהקדש שדה רגיל, או כדין התורה . אם הוא כדין תורה, הרי שכולו תאורטי . ייתכן שהמחלוקת משקפת את ערכיה של תורת חז"ל . חז"ל הסתייגו מאחזקת קרקעות על ידי המקדש, " ) בימי בית שני ( אין אפשרות להקדישכיוםואם הקדשת שדה מקנה היא כשדה אחוזה הרי ש" ה למקדש . לעומת זאת אם המקדיש שדה מקנה נותן את ערכו, הרי שאפשר להקדיש שדהשד שלא שדהגם בזמן שאין יובל . כאמור, נחלקו בכך חכמים ) פ"ג מ"ב ( . מחלוקת דומה היא האם זו חרם עלי", האםשדה"האומרנגאל מועבר לכוהנים או שנשאר כעומד לגאולה, וכן לגבי שדה בשעהקדישבמדיוניםמתקיימים חבפרקאו לבדק הבית ) להלן ( . מגיע לידי הכוהניםשדהה שאינה יובל, ודומה שהמשנה מניחה שניתן להקדיש שדה למקדש וזאת מבלי להתייחס להגדרות האנכרוניסטיות ) המקראיות ( של שדה מקנה ושדה אחוזה . ש ד ה א ח ו ז הה ק ד ש תד . הקדשת שדה בשעה שהיובל נוהג הן מעטות . הלכות עוד פירושנו לפ"ו מ"ג, מ"ד ומ"ה . ראו 4

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר