מבוא

עמוד:6

מסכת ערכין 6 גם נחלקים בשאלה מה ערכו של עני . רבי מאיר עקר אתמהדעות שבמשנתנו פ"א מ"ב ( . חכמים ך חכמים מחיר קבוע לכל בני האדם . בכקבעו של הכוהן כמעריך של העני ובמקומותפקידו את תפקיד הכוהן,צמצמוגםבמקבילחכמים את מגמת השוויון בין בני אדם, אבלהמשיכו קמא הותיר את תפקיד הכוהן כמעריך של תנא . לעומת זאת 2 וזאת בהתאם למגמתם הכללית ערכו של אדם, כפשוטו של מקרא . המשנה ) פ"ב מ"א ( אינה עוסקת רק בפרשנות זו, אלא בעיקר שחכמיםאחר נושאבשאלה מה דינו של אדם שהעשיר או העני, ואף זו שאלה טיפוסית לחז"ל . הפך . גם כאן דין ערכין שונהעלי" והוא עני והנערך עשיר, או לערכוהוא מי שאמר "בועוסקים ) פ"ד מ"ב ומ"ג ( ,עליומצביעההמשנהכברמדין מצורע ומדין קרבנות . סביר להניח שהשוני, ש והמשנהשנקבעו בבית המדרש מתוך עיון שיטתי אלא במציאות,ותמלמד שאין אלו הלכ חידהמשקפת פשרה בין דעות שונות . פשרות הן הוכחה לטיפול מציאותי, בניגוד לשיטה א 3 שניתן לחשוד שהיא תוצר של עיון תאורטי לפי מה נקבעת שנת הערך,דיוןמוסיפההמשנה . היא הגיל הנקוב בתורה ) פ"ד מ"ה ( . קביעות כאלו הן טיפוסיות לתורה שבעל פה, אבל כמובן אי לקבוע, במקרה זה, אם הן מסורת מימי המקדש או פרי הגותם של חז"ל לאחר החורבן . ראפש לומר שמערכת דינילאתכמת תרומתה של תורה שבעל פה להלכות ערכין . אין לנו אמסבכך באוירפורחיןנדריםהתיר, כדברי התוספתא : "פהפיתוח מועט של תורה שבעלמבטאתערכין כהררין, ומעילות, חגיגות, שבתהלכות . חכמתולפימתירחכםאבל, שיסמוכומיעללהםואין העבודות,הדינין . . . שיסמוכומיעללהןאין,מרובותוהלכותמועטמקרא,בסערהתלוין מדרש, מרובהמקרא, וההקדשותוהחרמיןהערכיןעליהןמוסף, והעריותוהטמאותוהטהרות תורהמוקצעישמונהאילואומר חנןבןיוסהאבא . שיסמוכומיעללהן יש, מרובותוהלכות הכ"ד ( . המשפט "מוסף עליהם . . . " איננו במשנה - פ"ח הכ"געירוביןפ"א ה"ט ; חגיגה" ) הלכותגופי והלכות מרובות . עם זאת אין מתאיםבהכמקרא מרוסים"א מ"ח ( , אבל הערכין נתפפחגיגהשם ) מרובה", ועסקנו בכך בפירושנו למשנת חגיגה פ"א מ"ח . מדרשלהם המינוח " ע ר ךה ק ד ש ת . ב נקבע לפי ערכו של אדם או לפי משקלו של אדם . הערך היא תרומה רגילה, אלא שגובההקדשת אין שום סיבה להניח שנוהג זה לא היה מקובל במקדש בירושלים, כמו בכל המקדשים האחרים בתקופה ובאזור . הסיפור בפ"ה מ"א הוא סיפור רגיל כזה של תרומה להצלה ממחלה . כבר במשנה בסוף פרק בןת הלכות שעיקרג דין אחד הקשור להקדש כזה ) פ"ג מ"א ( , ובהמשך עוד סדר מבטאת את סולם הערכים המציאותי, שערכו שנהו . בדיוננו במשנה א הדגשנו שהמ - ובפרקים ה פירושנו לפ"ב מ"א והנספח למסכת שקלים . ראו 2 שיטה אחידה עשויה לשקף מציאות, אבל פשרה בין עמדות שונות מלמדת על נוהגים שונים . גם 3

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר