פרק מבוא: לאגדה פנים מאירות

עמוד:9

פתגמי העם ועוד . כבר בשנת ,1908 הוציאו באודסה את קובץ האגדות לילדים ולנוער דברי אגדה, שאינו אלא מהדורה מצומצמת של ספר האגדה . הקובץ דברי אגדה כולל 520 אגדות בלבד, ולכל אחת כותרת מיוחדת, פרי המצאתו של ביאליק . כאן פנה ביאליק לראשונה לעיבודן של אגדות חז"ל, מתוך רצון להעניק לקורא הצעיר סיפורים משובבי נפש, המשקפים את התרבות העברית ואת ערכיו של עם ישראל, ואינם בבחינת "חיקוי מתוך התבוללות", אם לנקוט מטבע לשון שטבע אחד- העם . לימים התרחב מפעל איסוף האגדות, והיה לספר האגדה, שדחק את רגלי קודמו ויצא במהדורות רבות עוד בחיי עורכיו . במבוא לספר האגדה, שהלך והתגבש במשך שנות דור ( המהדורה הראשונה נערכה בין השנים 1908 - ,1911 אך העורכים הוסיפו ושכללו את מפעלם עד לפטירת ביאליק בשנת 1934 ) , הטעימו העורכים, כי "האגדה היא, לפי שעה, ספרות הילדים היחידה שיש לנו משלנו" . ספר האגדה נועד להיות, כדבריהם, "מעין אנתולוגיא ספרותית גדולה ומלאה, הכוללת בסדר נאה את הטוב והמובחר ואת כל האופיי והטיפוסי מכל המקצועות החשובים של האגדה" ( כך נכתב בסוף המבוא לספר הלימוד דברי אגדה, ודברים אלה כלולים בכרך כל כתבי ביאליק במסה "לכינוסה של האגדה", שבשוליה נתן המחבר את הציון "אודיסה, סיון תרס"ח" ) . במקביל לעבודתו המשותפת עם י"ח רבניצקי בעריכת ספר האגדה, התחיל ביאליק לחבר טיפין טיפין גם אגדות אישיות יותר, שאותן הכתיר בכותרת "ויהי היום", שבהן הִרשה לעצמו חופש רב מהמקובל בעיבוד אגדות . לא אחת הוא התרחק וכמעט שהתנתק בהן מן המקור המדרשי, אגב הפלגה למחוזות זרים ורחוקים — אישיים ובין-אישיים — ועריכת סינתזה אישית בין אגדת קדומים לאמירה אקטואליסטית . באגדות האלה, שאותן התחיל לכתוב כבר בשנת 1917 ראה ביאליק, ובצדק, יצירות מקור לכל דבר, שבהן המקור המדרשי אינו אלא סף ומפתן לאמירה האישית ולאותם הרהורים היסטוריוסופיים, הנקשרים לענייני השעה "הבוערים" . הראשונה שבאגדות אלה היא ככל הנראה האגדה "שלמה המלך והדבורה", שיצאה ב- 1917 בסדרה "ספרי" בחתימת הפסבדונים "מ . חן", על בסיס מקור ערבי בלתי ידוע ( בנוסח שונה במקצת מזה המשולב תחת אותה כותרת ב"ויהי היום" ) . לחלופין, אפשר שהאגדה האישית מבוא | לאגדה פנים מאירות 9

הקיבוץ המאוחד

עמותת הילל בן חיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר