מבוא

עמוד:11

מבוא - מכשירין 11 10 משמעותי ועזרזרעכלעלמנבלתםיפולוכי' ) ג" ( . אבל בספרא שנינו ( בהערות הסברים למדרש ) : 11 לייש, 'הואטמאעליומנבלתםונפלזרעעלמיםיתןוכי, הואטהוריזרעאשר : הזהבענין טהוריםוזרעיםטמאיםזרעים . 1 הקרקעמןותלושיןלקרקעמחוברים . 2 שמיםבידיומתןאדםבידימתן . 3 בהמהואוכליאדםאוכלי . 4 , לחילוקלךשי מחובריםאומרוכשאתה, הכלאתטמאתטהוריםלושיםותטמאיםמחובריםאתהאומראם . 1 12 טמאיםותלושיםטהורים . מקצתוטהרתמקצתטמאת שמיםבידיאומרוכשאתה, הכלטמאתטהוריםאדםובידיטמאיםשמיםבידיאומראתהאם ) ד ( . 2 13 מקצתוטהרתמקצתטמאתטמאיםאדםובידיטהורים . אוכליאומרוכשאתה, הכלאתטמאתטהוריםאדםוכליא, טמאיםבהמהאוכליאתהאומרואם . 3 ב ) . "ע - א"ט, נו ע"ה - ג"היאפרק ( "מקצתוטהרתמקצתטמאת, טהוריםבהמהואוכליטמאיםאדם האבחנות השלישית והרביעית הן חשובות והיו יכולות להשפיע על עיצובן של כמה וכמה הלכות, אך ה "ג מ"משניות שהמקרים בהם נראים דומים, כגון פהן אינן במשנה . אפשר שהן הרקע להבדלים בין ח, אבל הראשונה נחשבת ל"בידי אדם" והשנייה ל"בידי שמים" . הספרא"ג מ"הנראית דומה למשנה בפ מציע מערכת אבחנות שונה מזו שאנו הצענו ; זו מערכת אולי פשוטה יותר, פחות משפטית . כזית היא האם המחלוקת היא בכל הפרותאשר לאבחנה בין סוגי פרות שונים, במשנה השאלה המר או שלכל פרי דינים משלו . יש להדגיש שהאבחנה בין סוגי פרות אופיינית למחשבה ההלכתית של ל . כאמור הספרא קובע שהאבחנה העקרונית היא בין אוכָלים של אדם לאוכלי בהמה, והוא מניח "חז ר לשם מה יש להקפיד על טהרתם, הרי זואפוא שכל אוכלי אדם זהים . אשר לדין אוכלי בהמה, לא ברו דרישה תאורטית, הבהמה אינה נטמאת, והגענו לחשש שמשקה שנועד לבהמה ייגע באוכל של אדם ויטמאו, וזו כבר התגלגלות של ההלכה למחוזות שבהם אין משנתנו עוסקת . אם כן גם הספרא וגם לקבל טומאה באותה הדרך . גםהמשנה בעצם אינם מבחינים בין מזונות שונים, כולם מוכשרים ג, עט ע"ב ) מועלית הצעה שלדבלים "ג מ"הבבלי סבור שלכל הפרות דין זהה . אבל בירושלמי חגיגה ( פ 10 . ט"ה מ"פ ; א"ו מ"ראו פ ות חריגאות לדוגמ 11 ולא בכל המקרים המים מהווים הכשרמספרקיימות אבחנותשמשמעו, ויש לי לחלוקכלומר טומאה . 12 אנו מצאנו בכך מחלוקת בית שמאי וביתורא מחובר לקרקע אינו מוכשר לקבל טומאה,לדעת הספ ג ) . " א מ "הלל ( פ 13 מעצמם . זו אבחנה מעניינת ואפשריתהאבחנה המוצעת היא בין ירידת מים בידי אדם לירידתם ממים ששפך אדם או שהעלהפחותמכשירים,למשל,נטית בסדרת מקרים ( גשמים וו שתהיה רל לבין"לרצונו" . אבל אבחנה זו מוטמעת במשנה באבחנה אחרת בין ) אדם הנכנס לנהרברגליו ה . "ג מ"למשל פירושנו לפראו,בהסכמתו

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר