פרק שמיני

עמוד:11

פ"ח מ"ב - כרך בכלים 11 י התנור משוקעין לתוכו, שרץ בתוכו התנורהתוספתא ממשיכה : "הסגוס והרדיד שהיו נותנין על פ ,טמא, שרץ בתנור אוכלין מבתוכן טמאין . אין לך שהוא מציל מיד כלי חרס אלא כלים שיש להן תוך ) . סגוס ורדיד מצטרפים אל הכלים . סגוס 575פ"ו ה"ו, עמ'כלים בבא קמאכגון הסל והקופה והחמת" ( "סגוס עבה" ( בבלי, נדרים נה ע"א ) . במקורות נזכרכולעתיםאו כסגוםם כ"סגוס" בלבדלעתינזכר 'כסותך', פרט לכר,הסגוס כאריג שאיננו בגד, ולפי ההקשר זו שמיכת צמר עבה לחימום בלילה : " ) . במדרש אחר הוא נזכר ככלי 762רלד, עמ',ספרי דברים ( פרט לסגוס",פרט לסדין, 'תכסה','כסותך' 13 א "כלי יום"ני ללילה, בניגוד למחרשה שהייאופי והמתרגם היווני תרגם שמיכה כסגוס ( שופטים ד, 14 יח ) " . . . או יכול שאנית : ס ככלי המשמש לשכיבה ולמלאכה כאחוהמדרש מגדיר את הסג,עם זאת . מוציא הסגוס והרדיד . . . תלמוד לומר 'כל משכב' ריבה . מה ראית לרבות את אילו ולהוציא את אילו ? אחר שריבה הכתוב מיעט, מרבה אני את אילו שהם משמשים שכיבה עם מלאכתם, ומוציא אני את עה ע"ג ) , וזו היאפרק ב ה"ד,,זביםמצורע פרשתא,אילו שאינן משמשים שכיבה עם מלאכתם" ( ספר ס הוא אריג ועל כן יש לוו ( בבלי, נדרים נה ע"ב ) . הסג"ששנינו שיוצאים בסגוס עבה "מפני הגשמים א הם "זנבות" חוטי השתי לאחר שנחתכו מ"מסכת" האריגה . כן משמעוהל ) ,פכ"ט מ"גלהלןנימים ( 15 ממקורות אחרים . 16 שהוא מעיל עבה חיצוני ) sagum ( במקורות הרומיים ידוע בגד חיצוני בשם סגום יש קשר לשוני בין . ם, ובאופן כללי מדובר באותו לבוש . אבל כאמור, בספרות הרומית הסגום הוא לבוש לכל דבר, יהשני שמיכה ששימשה בעיקר לכיסוי בשעת הואלעומת זאת הסגוס, במקורות ארץ ישראל,,תפור וסגור המשמשת דוגמסיוחד . פרשה זו של זיהוי הסגוהשינה, ורק לעתים ובדוחק כבגד ליום קר וגשום במ לבעיה מתודולוגית בזיהוי כלים ומתקנים קדומים . לפנינו שני נתונים סותרים . האחד עולה מתוך מתוך עיון במקורות . אנו מעדיפים את המשתמע אחרונית או ללטינית, והוההקשר הלשוני לי שה לבגד אחד קיבלה במזרח, או בארץמהמקורות מתוך ההנחה שייתכן שמילה שבשפה הקלסית שימ משמעות ייחודית . ,יהודה ואינם נחשבים לחלולים, וכןםבמשנת אהלות שציטטנו לעיל ( פי"א מ"ג ) הסגוס והכופת אינם כלי אבל ,בנגעים פי"א מי"א ששם הסגוס נחשב כשני כלים . משנתנו חלוקה על משנת אהלות ונגעים לל שמידתו טפח על טפח ברום טפח, אלא בחלל קטן יותר . אפשר שלצורך כלי בתנור אין צורך בח ( אהלותבגד זה במקומופירשנוו,בן הזוג של הסגוס הוא הכופת העבהאהלות ( פט"ו מ"א ) במשנת . פי"ג מ"א ; פט"ו מ"א ) ומקבילות ; ספרא, זבים פרק ב ה"א, עהפכ"ט מ"אלהלןעם הסגוס ( פעמים מספרהרדיד מופיע עוד נדון ברדיד בפירושנו לפרק כט . ) . ע"ג 13 , והשוו בבלי, נדרים נה 295 ; ספרי דברים, רעז, עמ' 272מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי, כב כה, עמ' ע"א . 14 . 20 - 21 ראו ערוך השלם, כרך ו, עמ' 15 משנה, נגעים פי"א מ"א ומקבילות . 16 . 52 קרום, תלבושת, עמ'

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר